< Terug naar: Content

Conferentie iLearn

18 januari 2011

Studenten van de tweedegraads lerarenopleidingen van Inholland Amsterdam/Diemen werden de afgelopen weken niet lastiggevallen met ellenlange colleges over onderwijs en ICT. In plaats daarvan stelden zij zelf hun leerdoelen vast en hielden maandag aan de hand van de resultaten van hun onderzoeken de conferentie iLearn.

De hoe ga je om met technologie in het onderwijs, in je les en tijdens leersituaties? Daar draaide het om tijdens iLearn in Diemen. De middag begon met een presentatie van Liesanne Bosman en Meldrid Ibrahim over ‘Filmen met je mobiel’. Deze twee pas afgestudeerde docenten basisonderwijs begeleiden jongeren tijdens een workshop over filmen met je mobiele telefoon. “Een mobiele telefoon is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de klas,” vertelt Liesanne. “Leerlingen zijn filmmakers geworden en het is aan ons docenten om hier inspirerend gebruik van te maken tijdens de les.”

Mildred vervolgt: “Jongeren kunnen nu alles filmen en makkelijk publiceren via internet. Alles wordt gedeeld met de rest van de wereld: van een concert tot gewoon een avondje bankhangen. Ook het nieuws verandert, want de persoon die als eerste aanwezig is wordt de belangrijkste journalist van een evenement.” Ze illustreerde dit met een filmpje van een studentendemonstratie waar de ME waterkanonnen gebruikte om studenten uiteen te drijven.

Overal zie je mensen filmen wat er gebeurt en deze amateurbeelden werden in het nieuws gebruikt. “Tijdens de workshop ‘Filmen met je mobiel’ helpen wij leerlingen met het maken van interessantere filmpjes. Hoe maak je een leuk en spannend filmpje en we geven tips over bijvoorbeeld camerastandpunten en kaders.”

Workshops
Na de plenaire presentatie ging de zaal uiteen voor verschillende workshops. Tijdens de workshops presenteerden studenten vol overgave over de door hen uitgeplozen onderwerpen, zoals godsdienst en ICT, Skype, PowerPoint, cloud computing en het smartboard. Bij deze laatste presentatie vertelden studentes Chaymaa Allache en Walaa El-Shennawi hoe een smartboard, een soort digitaal schoolbord, kunt gebruiken tijdens (de voorbereidingen van) een les wiskunde. De techniek liet de dames in de steek: het smartboard en de software op de computer werkten niet goed samen waardoor het bord niet reageerde op aanraking met de vinger of de speciale stiften.

Na een korte uitleg over de voordelen en toepassingen van het bord sloegen de meiden aan het tekenen. Binnen een paar seconden toverden zij een grafiek, een passer, verschillende vormen en berekeningen op het bord. Het bord kan zelf een filmpje maken van berekeningen en grafieken om het voor leerlingen makkelijker en interessanter te maken. Al snel ontstond een discussie in de zaal toen een docent stelde dat leerlingen lui konden worden door dit soort moderne technieken. “Leerlingen hoeven zelfs geen aantekeningen meer te maken wanneer je een ingewikkelde berekening als filmpje doorstuurt.”
De aanwezigen waren het eens dat de didactische vaardigheden van de docent dat moet voorkomen door leerlingen juist actief te betrekken bij het gebruik van een smartboard. Een docent: “Je kunt leerlingen ook zelf het antwoord op het bord laten schrijven of stemkastjes gebruiken om ze vragen te laten beantwoorden. De mogelijkheden van een smartboard zijn eindeloos, maar ik raad je wel aan een cursus te nemen zodat je echt weet wat zo’n bord allemaal kan.”

| | Share |