< Terug naar: Content

I AM at the Nikon masterclass

15 december 2011

Studenten van de opleidingen International Communication Management (ICM) en International Media and Entertainment Management (IMEM) waren maandag bij de masterclass van Clarence Bonamy, reclamecoördinator bij Nikon Europe. Bij Inholland Den Haag vertelde de geboren Française in ruim anderhalf uur over Nikon’s bekroonde marketingcampagne ‘I AM Nikon’.

Clarence Bonamy: “Als Nikon worden wij vaak geassocieerd met professionele fotografie en krachtige spiegelreflexcamera’s. En dat terwijl wij nog veel andere soorten camera’s maken. Helaas zijn, of waren, wij daar minder bekend mee binnen bij de doelgroepen waarop we ons willen richten. De campagne ‘I AM Nikon’ is in 2010 gelanceerd om de marktpositie van Nikon op dat bepaalde segment en onze naamsbekendheid onder nieuwe doelgroepen te verbeteren: de compactcamera’s en een jongere consument.”

De campagne I AM Nikon sluit daar perfect op aan en is wereldwijd succesvol omdat de campagne niet praat over het product of het merk Nikon, maar over de consument vanuit zijn eigen belevingswereld. “De kern van de campagne is: wie ben jij met Nikon? Wat voor soort fotograaf ben jij en welke producten gebruik je dan. Wij zijn in het hart van de foto en daardoor in het hart van onze consumenten.”

De campagne bestaat uit een foto of bewegende beelden in combinatie met een tekst die altijd begint met I AM. “De foto zegt veel maar de tagline maakt het af,” aldus Clarence. In totaal zijn er meer dan 180 verschillende taglines verzonnen door het Nikon-team. Een aantal voorbeelden:

Tijdens de campagne zijn ook bekende mensen ingezet. Vaak dezelfde, maar toch moet je soms van bekendheid ‘wisselen’ afhankelijk van het land waarin je adverteert. “Niet iedereen kent chef-kok Jamie Oliver, in Frankrijk kennen we hem bijna niet bijvoorbeeld. Dat terwijl hij in Nederland best bekend is.”

Ook wordt de taal en soms het gebruik van woorden per land aangepast. “In Duitsland gebruiken we bijvoorbeeld simpeler Engels omdat Duitsers het anders niet begrijpen.” Dit zorgde voor een luid gelach vanaf de tweede rij: daar zat een Duitse student die zich duidelijk aangesproken voelde. Clarence herstelde zich snel: “In mijn land, Frankrijk, vertalen we alles naar het Frans. ‘Ons’ Engels is nog veel slechter.”

De campagne bleek een succes: in heel Europa is de naamsbekendheid gigantisch gestegen, zelfs tot 37% in Duitsland. “En we zijn sinds vier maanden marktleider in Europa. Wereldwijd staan we derde, achter Canon en Sony. Ook kregen we een Europe Effie Award, een prijs voor effectieve marketingcommunicatie. In de toekomst proberen we te blijven groeien om ook wereldmarktleider te worden en de uitdagingen van de toekomst te trotseren.” Clarence gaf als afsluiter een paar voorbeelden. “De iPhone is onze grootste concurrent op dit moment. De jongere doelgroep kan direct foto’s maken en delen via social media. Dat is waar wij ook mee bezig moeten zijn.”

Meer informatie over de opleidingen International Communication Management en International Media and Entertainment Management  

| | Share |