Utrecht/Amsterdam,
11
december
2018
|
15:25
Europe/Amsterdam

Best Paper Award voor 'gamification-expert' Jan Dirk Fijnheer

jandirkfijnheer

Met een artikel over Powersaver Game, heeft Inholland-onderzoeker Jan Dirk Fijnheer met zijn collega’s van de Universiteit van Utrecht, vorige week de Best Paper Award in de wacht gesleept bij het Games And Learning Alliance congres 2018 van de Serious Game Society in Palermo. “Dit is een internationale waardering vanuit het academische veld voor het harde werk in de afgelopen jaren”, aldus Fijnheer, aangesloten bij de Inholland-onderzoekslijn Digital World.

In de Powersaver Game worden deelnemers uitgedaagd om gedurende vijf weken energie te besparen in het huishouden. “In het spel leer je op een duurzame manier om te gaan met dagelijkse handelingen die gemakkelijk zijn in te bouwen in je dagelijks leven”, legt Fijnheer uit. “Bijvoorbeeld de was draaien op 30 graden Celsius in plaats van 60 of het licht uitdoen als je de kamer verlaat. Daarbij maken we via de slimme energiemeter gebruik van realtime energieconsumptie. Deelnemers van het spel waren gemiddeld 33,6 procent zuiniger dan de controlegroep. Deze laatste kreeg de energiebesparende tips via instructies. Voor aanvang van het onderzoek waren beide groepen overtuigd dat energiebesparing nuttig is. Het was voor de spelers van Powersaver Game makkelijker om hun gedrag vol te houden.”

Met Inholland-lector Frans van der Reep (Digital World) als aanjager startte Fijnheer een aantal jaren geleden met zijn promotieonderzoek. Deze prijs is voor zijn vierde artikel in dat kader. Er volgt nog een laatste experiment, waarna Fijnheer volgend jaar hoopt te promoveren.

Bijzonder aan het onderzoek is het praktijkgerichte karakter. Digitale verleidingstechnieken (persuasive technologies en gamification) staan centraal en hoe deze effectief kunnen worden toegepast om op langere termijn “aangeleerd gedrag te laten beklijven”. “In dit geval richt ik me op duurzaam gebruik in het huishouden, maar we kunnen deze principes ook toepassen in gezondheid of het onderwijsproces, het gamificeren van lessen.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.