Rotterdam,
13
december
2018
|
09:02
Europe/Amsterdam

Op weg naar een betere bruisende Middellandstraat

Bewoners, ondernemers en studenten buigen zich over Rotterdamse winkelstraat

middellandstraat1-1680x1050

De Middellandstraat, een van de oudste Rotterdamse winkelstraten, vormt de verbinding tussen het centrum en het westen van de stad. In totaal zijn er zo’n honderd zaken gevestigd. Het ondernemen staat er onder druk. Tijdens een interactief kenniscafé begin deze week in Rotterdam gingen buurtbewoners, ondernemers, politici, pandeigenaren, docenten en studenten met elkaar in gesprek om de wegen te verkennen naar een betere winkelstraat. De uitkomsten en aanbevelingen verschijnen begin 2019 in boekvorm.

Aanleiding voor het kenniscafé, georganiseerd door het Business Research Centre van Inholland, is een uitvoerig onderzoek dat de afgelopen maanden is gedaan naar de beleving van de straat in de Rotterdamse wijk Middelland. De 600 meter lange winkelstraat, van ’s Gravendijkwal tot Heemraadsingel, kent een grote diversiteit aan speciale winkels, toko’s en eettentjes uit de verschillende werelddelen. Dit geeft de winkelstraat een eigen karakter. Voor het onderzoek, dat duidelijke handvatten geeft voor een verdere revitalisatie van de Middellandstraat, zijn buurtbewoners, klanten en ondernemers geïnterviewd.

Kansen winkelstraat worden niet goed benut
In de straat lijken de winkeliers niet alle kansen te benutten. De indruk is dat winkeliers vooral leven van hun vaste klantenkring die niet persé uit de buurt komt. Daarbij komt dat het lijkt dat bewoners uit de omgeving (vooral de recente instroom van middenklasse en hogere inkomens) niet goed bekend zijn met het huidige winkelaanbod en de winkeliers lijken onvoldoende in staat hen aan te trekken. Een gevolg is financiële tekorten bij de ondernemers; weinig klanten betekent immers minder opbrengsten.

Dit onderzoek dat de onderzoekers van de Hogeschool Inholland, Marloes van Zeist en Yasin Koç onder leiding van Gürkan Çelik (lector Crosscultureel Ondernemerschap) dit jaar uitvoerden, bestudeert vanuit het oogpunt van buurtbewoners, bezoekers en ondernemers hoe zij de Middellandstraat ervaren en waar volgens hen kansen ter verbetering en innovatie liggen. Zij hebben de onderzoekers voedsel gegeven voor adviezen over het winkelaanbod, het consumentengedrag en de mogelijkheden voor de winkeliers om de binding met de buurtbewoners op een hoger plan te brengen.

Meer aandacht voor veiligheid, sfeer en gezelligheid
Daarnaast gaat dit onderzoek in op de lokale en ruimtelijke context van de winkelstraat. Deze verkenning toont aan dat de revitalisatie van de winkelstraat gebaat is bij een andere attitude van de ondernemers ten aanzien van hun huidige en potentiële klanten: een luisterend oor is noodzakelijk. Ook voor verbetering vatbaar zijn de veiligheid op straat, de sfeer en gezelligheid in de winkels en de klantvriendelijkheid. Dat alles is van niet te onderschatten invloed op de aantrekkelijkheid van de Middellandstraat.

De inzichten uit dit onderzoek dienen ook als input voor de verdere revitalisatie van de Middellandstraat op het gebied van de fysieke uitstraling, begeleiding van ondernemers en communicatie en PR. Maar de ondernemers kunnen dit niet alleen. Er is een continue en intensieve samenwerking noodzakelijk tussen de winkeliers en de buurtbewoners en de gemeente Rotterdam. Alleen dan kan er op termijn weer sprake zijn van een bruisende Middellandstraat.

Kennissessies Business Research Centre en Business Studies
Inholland organiseert regelmatig kenniscafés, symposia en netwerksessie met als doel om interactie tussen werkveld, onderzoek en onderwijs te stimuleren. Het Business Research Centre legt de focus op innovatie, organisatieontwikkeling, ondernemerschap en het duurzaam organiseren met de menselijke maat.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.