Rotterdam,
17
december
2018
|
14:48
Europe/Amsterdam

Taalontwikkelend lesgeven met TOL-zine

Taalontwikkelend lesgeven

Een goede taalvaardigheid is geen garantie voor een hbo-diploma, maar speelt wel een grote rol in het behalen van studiesucces. Dit vormde de aanleiding om de vakinhoudelijke aansluiting op het gebied van het Nederlands op te pakken binnen het project ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo en hbo in de Rotterdamse regio’. Hierop is het TOL-zine ontwikkeld, een initiatief van de werkgroep Inclusief en taalontikkelend lesgeven. 

TOL staat voor taalontwikkelend lesgeven en is een manier van lesgeven waarin elke docent of leerkracht, ook de niet-taaldocent, nadrukkelijk een rol heeft in het stimuleren en begeleiden van het proces van taalontwikkeling. In het TOL-zine staan tips en praktische handvatten om met inclusief en taalontwikkelend lesgeven aan de slag te gaan. Handig voor docenten die meer aandacht en actie in de les en betere resultaten willen. Anders dan de term taalontwikkelend lesgeven doet vermoeden, is het een didactische methode die elke docent kan inzetten. Het online magazine is makkelijk om mee aan de slag te gaan en verder te verspreiden onder collega's. 

Samenwerkingsverband
Het project is een samenwerking tussen Hogeschool Inholland, de Hogeschool van Rotterdam en een groot aantal vo-scholen uit de regio Rijnmond-Drechtsteden. Vanuit Inholland is docent Wim Jagtenberg betrokken. Kijk op aansluiting-voho010.nl voor meer informatie over dit samenwerkingsverband en de publicaties. Heb je vragen of aanvullingen? Neem dan contact op met Carla Spek

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.