Rotterdam,
23
januari
2019
|
09:43
Europe/Amsterdam

Uit je comfortzone met uitdagend projectonderwijs

Op bezoek bij het Creative Growth Initiative in Rotterdam

Vol betrokkenheid met nieuwe uitdagingen werken aan een spannend project, samen met een echte ‘werkveldpartner’ en onbekende studenten van andere opleidingen van het Domein Creative Business. Communicatiestudenten Cassie Schoutens en Martijn Roeleveld stapten uit hun comfortzone en doen mee aan het spannende Creative Growth Initiative, een nieuwe vorm van activerend keuzeonderwijs. Hun opdracht? Aan de slag gaan met de digitalisering van de stad Rotterdam.

Rotterdam zit met een ‘wicked problem’. De gemeente wil graag voorloper zijn in optimaal gebruik van big data. Voor meer capaciteit en denkkracht heeft de gemeente hulp heeft ingeroepen van negen Inholland-studenten van de opleidingen Creative Business, Communicatie en Tourism Management. In het Creative Growth Initiative (CGI) werken studenten en de gemeente samen aan zinvolle en bruikbare ‘smart city’ toepassingen die inwoners en bezoekers daadwerkelijk kunnen gebruiken. De studenten vormen het extra paar handen aan creatieve denkkracht om naar die toepassingen te zoeken en deze ook te testen. Het CGI bestaat uit een individueel traject én de realisatie van een prototype voor de werkveldpartner.

Groeien als persoon
Vanuit Plint010, de hybride werk- en leeromgeving van Inholland Rotterdam, delen Martijn en Cassie hun ervaringen met hun leercoaches René Boonstra en Mirjam Louter. “Ik groei hier als persoon”, zegt Cassie. “Ik word zelfstandiger en leer meer initiatief nemen. In plaats dat je iets krijgt voorgeschoteld stel je zelf een plan op: dit wil ik gaan doen en dit wil ik bereiken. Je leert zelf invulling te geven, vragen te stellen. Voorheen was ik afwachtend. Nu heb ik veel meer inzicht in mijn eigen kunnen, neem ik meer initiatief.” Martijn voelt zich veel meer betrokken bij zijn opleiding dan voorheen. “Bij een normaal schoolproject voer je als het ware de handleiding uit. Hier doe je wat nodig is om tot een goed eindresultaat te komen. En je krijgt de kans om je te verdiepen in wat je interessant vindt.”

Werken net als in de praktijk
Wat er dan zo anders is? “Voorheen hadden projecten een vastomlijnd programma”, legt René Boonstra uit. “Het CGI is veel vrijer en benadert heel goed de manier van werken in de praktijk. Voor een groot deel ‘ontstaat’ het onderwijs. De kennis die op een bepaald moment nodig is halen studenten er zelf bij in de vorm van trainingen of gastcolleges. De samenwerking met de externe partij is intensiever. Waarde- en co-creatie zijn belangrijk. Mirjam Louter: “Daarnaast kun je je eigen leerroute uitstippelen en ontwikkelrichting kiezen. Vooral ook iets kiezen wat niet standaard in het curriculum zit.”

Digitale kennis opdoen
Cassie, Martijn en hun medestudenten zitten nu regelmatig aan tafel met hun projectpartners van de gemeente. En onlangs ging een deel van hen op pad voor inspiratie naar de Smart City World Expo in Barcelona, waar uit alle delen van de wereld voorbeelden van smart city-toepassingen waren te zien. Zo vergaapte Martijn zich aan een presentatie van Praag, waar je met een speciale bril door de stad kunt lopen. Hologrammen ‘spreken je aan’ om te vertellen waar je moet zijn.

Nu bekijken de studenten hoe Rotterdamse burgers kunnen profiteren van big data. Cassie neemt het thema duurzaamheid onder de loep. “We willen kinderen ervan bewust maken dat schoon drinkwater niet vanzelfsprekend is. En dat schoon drinkwater in de toekomst schaars zal gaan worden als we onze waterverbruik niet aanpassen.“ De kinderen krijgen een smartwatch met een virtueel huisdier die kinderen uitlegt wat ze kunnen doen om waterverspilling tegen te gaan. Op zijn beurt onderzoekt Martijn de mogelijkheden van ‘real time data’. Hij ontwikkelt een 3D-bol, die dienst kan doen als een hypermodern VVV-bord. De toekomstige toerist raakt de bol aan en krijgt door zijn keuzes in no-time een profiel dat hij via de 3D-stad op zijn telefoon kan gebruiken.

Werken met andere opleidingen
Verfrissend van de aanpak vinden Cassie en Martijn dat ze samenwerken met studenten van andere opleidingen. Cassie: “Je bent zo gefocust op communicatie dat je moeilijk out of the box kunt denken. Door de samenwerking kom je tot andere inzichten waar je niet eerder over had nagedacht. Je kijkt verder dan je eigen vakgebied.”

De multidisciplinaire samenwerking is een bewuste keuze om studenten te maken tot ‘T-shaped professionals’. Mirjam: “Wij leiden studenten op die over hun eigen discipline heen kunnen kijken. Of je nu toerisme of communicatie studeert maakt niet zoveel uit. Je krijgt een vraag waarvoor je je kennis moet gebruiken. Daarvoor moet je soms ook zoeken in andere vakgebieden.”

René: “Het mooie van dit onderwijs? Het ontstaat veel meer. Je werkt samen met de buitenwereld en zet professionals ‘op de markt zetten’ die daar goed bij aansluiten. Je laat studenten iets doen wat waarde oplevert. Dat maakt mijn werk leuker en voor de studenten ook. Het geeft ze verantwoordelijkheid, het is spannend, maar ze komen er stevig uit.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.