Digitale informatievaardigheden

Lectoraat
Teaching, Learning & Technolog
Duur
September 2022 t/m juli 2025
Locatie
Inholland-breed
Contact
Klaas-Jan Lammers

Het doel van Digitale informatievaardigheden

Bij Inholland streven we ernaar om zelfstandig denkende professionals te vormen. We leggen daarbij de nadruk op koppelingen met beroepsauthentieke vraagstukken. Studenten moeten goed onderbouwde keuzes kunnen maken, gebaseerd op bewijs en data zodat zij deze vraagstukken op kunnen lossen. Dat maakt online informatievaardigheden onmisbaar.

Het is misschien verleidelijk om te denken dat online informatie opsporen eenvoudig is; het is iets wat we dagelijks doen. Maar de realiteit is anders. Studies tonen aan dat de online informatievaardigheden van studenten vaak niet op het gewenste niveau zijn, ondanks het schijnbare gemak van ‘Googelen’. Als docenten vinden we het belangrijk dat studenten betrouwbare informatie vinden, maar toch besteden we hier vaak te weinig tijd aan in ons onderwijs.

Met dit onderzoek wil het lectoraat Teaching, Learning & Technology achterhalen hoe we de online informatievaardigheden van studenten kunnen bevorderen. We starten door de vaardigheden van docenten in kaart te brengen, omdat zij een cruciale rol spelen in het ondersteunen van studenten. Deze inzichten helpen docenten vervolgens bij het gericht bevorderen van informatievaardigheden bij studenten.

Hoe pakt Inholland dit onderzoek aan?

Het lectoraat Teaching, Learning & Technology begint met het in kaart brengen van de online informatievaardigheden van docenten. Welke vaardigheden beheersen ze al en waar is nog verbetering mogelijk? We ontwikkelen een test in samenspraak met experts op dit gebied om deze vaardigheden te meten. Op basis van deze resultaten ontwikkelen we interventies in de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid zodat we docenten beter in staat te stellen online informatievaardigheden van studenten te bevorderen. Daarnaast willen we deze inzichten een plaats geven in het curriculum van de opleidingen.

"Digitale informatievaardigheden zijn dé survival skills voor de 21e eeuw." 

- Klaas-Jan Lammers, onderzoeker Teaching, Learning & Technology

Wat is het belang voor het onderwijs?

Het belang van informatievaardigheden blijkt uit onderzoek. Het vermogen om informatie te zoeken, vinden, beoordelen en verwerken is een survival skill voor studenten in onze informatiesamenleving, zowel tijdens hun studie als later in hun professionele context. Uit onderzoek blijkt dat een op zichzelf staande training in informatievaardigheden onvoldoende is om dit duurzaam aan te leren. Juist de integratie van deze brede vaardigheden in het onderwijs, leidt tot de overdracht van vaardigheden en kennis naar nieuwe contexten. Daarom moeten alle docenten aandacht besteden aan het bevorderen van deze vaardigheden.

Wat zijn de (verwachte) resultaten?

We verwachten dat de inzichten in de informatievaardigheden van docenten ons in staat stellen om gericht te werken aan het verbeteren van onderwijs in deze vaardigheden aan studenten. Studenten zullen hierdoor beter in staat zijn online informatie te zoeken, vinden en op waarde te schatten, waardoor ze effectiever kunnen bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken vanuit hun professionele rol. 

Werk samen met Klaas-Jan

Kom in contact en stel al je vragen

Telefoon
0611449896