Kindercoach in het onderwijs

Programma post-hbo Kindercoach in het onderwijs

Een kind dat blijft hangen in een onverwerkte ervaring, ervaart chronische stress en krijgt bijvoorbeeld moeite met de executieve functies. Om tot leren en presteren te komen, moet een kind rust ervaren in het hoofd en lijf. Dat is onmogelijk als er sprake is van stress. Ook is het voor een kind dat stress ervaart lastig om zich weerbaar op te stellen bij een nieuwe frustratie of tegenslag. Dan kan de problematiek zich gaan stapelen. Hoe langer het duurt voordat er ingegrepen wordt, hoe groter de kans dat het kind uiteindelijk terechtkomt in het medisch circuit. Op scholen met een kindercoach worden minder kinderen doorverwezen naar specialistische zorg en schoolmaatschappelijk werk, omdat kindercoaching veel ondervangt.

Een kindercoach biedt sociaal-emotionele ondersteuning op het moment dat dit nodig is. Hoe lang dit duurt, verschilt van kind tot kind. Soms is een gesprek waarin het kind de volle aandacht krijgt en zich helemaal kan uiten voldoende, soms duurt een traject een aantal weken. Waar het om gaat, is dat het kind weer goed in z’n vel zit en zich weer weerbaar op kan stellen. Hier heeft iedereen baat bij, het kind, de ouders, de school en de maatschappij. Dat het voor de kinderen zelf ook goed werkt, blijkt wel uit de woorden van Inge (11) als haar kindercoach met haar het traject evalueert: "Door jou durf ik nu weer mezelf te zijn."

Opbouw van de opleiding Kindercoach in het onderwijs

Module 1: Kinderen van deze tijd

Module 1: Kinderen van deze tijd

  • Introductie van de opleiding en kennismaking
  • Kinderen van deze tijd. Anders of toch gewoon?
  • Verbindend communiceren
  • Kwaliteiten ontdekken en het herkaderen van gedrag
  • Oplossingsgericht werken
  • Verbindend communiceren met kinderen

Tijdens deze module komen diverse praktijkopdrachten aan bod en motiveer je je eigen ontwikkelingstappen in een persoonlijk ontwikkelingsplan.

Module 2: Anders omgaan met gedrag

Module 2: Anders omgaan met gedrag

  • De zin en onzin van labels
  • Wat laten kinderen je zien over jezelf (maskers en spiegelgedrag)
  • Ontwikkeling: soms gaat het anders
  • Beelddenken, hooggevoeligheid
  • Culturen, kernkwadranten en stilte in je hoofd
  • Waarderen en belonen

In module 2 komen diverse praktijkopdrachten aan bod, maak je het werkstuk ‘de zin en onzin van labels’ en wordt de voortgang van je persoonlijke ontwikkelingsplan beoordeeld.

Module 3: De kracht van de kindercoach

Module 3: De kracht van de kindercoach

  • Gespreksmodellen LSD, 4G en GROW model
  • Persoonlijke vaardigheden
  • Boekbesprekingen
  • Intervisie en casuïstiek
  • De kracht van 8

Je voert tijdens deze module praktijkopdrachten uit. Het persoonlijke ontwikkelingsplan maakt persoonlijke groei zichtbaar en volgende ontwikkelingsstappen worden geformuleerd. Je sluit deze module af met een mondeling examen.

Module 4: De kindercoach in de school

Module 4: De kindercoach in de school

  • Weerstand en veranderkunde
  • Inspireren van collega’s in de school
  • Praktijkonderzoek
  • De school als systeem en de rol van de kindercoach in de school
  • Intervisie
  • Helende verhalen
  • Stressvermindering

Na afronding van deze module volgt een schriftelijk eindexamen en houd je een eindpresentatie.

Tijdens de opleiding Kindercoach in het onderwijs werk je aan je competenties met o.a. praktijkopdrachten, houd je een persoonlijk ontwikkelingsdossier bij en doe je, in de laatste module, onderzoek naar een door jou zelf gekozen onderwerp.

Interesse in deze opleiding? Vraag een gratis brochure aan.

Bekijk de opleidingsinformatie en maak kennis met o.a. de organisatie, methode en locaties.

Download brochure

Is dit de opleiding voor jou? Schrijf je nu in!

Inschrijven