Amsterdam,
27
februari
2019
|
12:34
Europe/Amsterdam

‘Actief beleid nodig om tweedeling op scholen tegen te gaan’

Lector Guido Walraven bij Nieuwsuur over segregatie in het onderwijs in Nederland

"Scholen moeten samenwerken en proberen leerlingen goed te mengen. Want het wordt steeds erger.” In de uitzending van Nieuwsuur van dinsdag 26 februari licht Guido Walraven, lector Dynamiek van de Stad bij Hogeschool Inholland, toe waarom actief beleid hard nodig is om segregatie tegen te gaan.

Het algemeen bijzonder onderwijs in Nederland groeit hard. Het aantal basisscholen daalt, terwijl schoolvormen als Montessori, Jenaplan en de vrije scholen toenemen. Met name hoogopgeleide ouders kiezen voor deze scholen, met als gevolg dat de tweedeling in het onderwijs steeds groter wordt. Walraven benadrukt dat de segregatie steeds erger wordt. “Dat heeft ook te maken met de woonsegregatie, want dat spiegelt zich natuurlijk in het basisonderwijs. Dat komt bijvoorbeeld doordat de woonprijzen snel stijgen. Het wordt daardoor alleen maar urgenter om er iets aan te doen."

Onbedoeld effect van keuzes van ouders
"Segregatie ontstaat als een onbedoeld effect van de keuzes die ouders maken," zegt Walraven. Hij legt dit uit aan de hand van een voorbeeld van een vrije school in Amsterdam, die zich vestigde in de leegstaande lokalen van een lokale basisschool. "Hoogopgeleide ouders uit de buurt stuurden hun kind wel naar die school toe, maar andere ouders niet. En zo ontstond er segregatie in één gebouw. Op een gegeven moment was de vrije school zo gegroeid dat de leerlingen verhuisden naar een ander gebouw in de buurt. En wie hebben ze achtergelaten? De kinderen van de laagopgeleide ouders. In die groep zijn de ouders met een migrantenachtergrond oververtegenwoordigd, dus het is ook een scheiding tussen 'zwart en wit'."

Guido Walraven, lector Dynamiek van de Stad
"Segregatie ontstaat als een onbedoeld effect van de keuzes die ouders maken."
Guido Walraven, lector Dynamiek van de Stad

Schoolkeuze motieven in Rotterdam
Recent onderzocht de Kenniswerkplaats Rotterdams Talent motieven van ouders en leerlingen bij de schoolkeuze in Rotterdam. Dat onderzoek, waar Dynamiek van de Stad aan mee deed, laat zien dat de motieven van ouders en leerlingen slechts één kant van het verhaal vormen. Het beleid van scholen rondom aanmelden en aannemen vormt de andere kant. Daar kan volgens de lector nog veel meer mee worden gedaan. "Schoolbesturen kunnen samen met de gemeente afspraken maken, daar biedt de lokale educatieve agenda mogelijkheden voor".

Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Said Kasmi, de wethouder onderwijs van Rotterdam, die benieuwd is naar de motieven die bij schoolkeuze een rol spelen. Een derde van de leerlingen die woont in Rotterdam Zuid gaat naar het voortgezet onderwijs in Rotterdam Noord. Met de kennis vanuit het onderzoek kan de gemeente, in samenwerking met schoolbesturen, deze leerlingstromen beïnvloeden. Ouders en oudere leerlingen vinden bij het kiezen van een school een aantal punten belangrijk. Een goede basis van het onderwijs (onderwijskwaliteit en veiligheid), de profilering van een school (bijvoorbeeld op sport of kunst) en dat scholen een gemengde leerlingpopulatie hebben. Als scholen een afspiegeling vormen van de (super)diversiteit die Rotterdam kenmerkt, dan kunnen leerlingen veel beter leren omgaan met verschillen.

Interesse in de resultaten?
Het eindrapport van het onderzoek is vorige week aan de Wethouder Kasmi en de gemeente aangeboden. De resultaten zijn eerder al besproken met de scholen en ouders die meededen aan het onderzoek. Het rapport wordt binnenkort openbaar gemaakt. Neem voor meer informatie contact op met Guido Walraven

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.