26
april
2022
|
09:03
Europe/Amsterdam

'Al lerende ontdek je waar je interesses liggen.'

Wat is het leermoment van ondernemer en parttime docent Julia Kooijman?

Julia

Na haar studie begon docent Julia Kooijman meteen een eigen marketingbedrijf. “Het was een  moeilijke tijd om een baan te vinden en een eigen onderneming starten, zou me in elk geval veel ervaring opleveren. Dat ze haar bedrijf tien jaar later, zou combineren met een part time baan bij Inholland, had ze nooit kunnen voorspellen. Julia: “Ik was toe aan een nieuwe uitdaging en het docentschap kwam per toeval op mijn pad. Docent worden kwam echter niet meteen in me op.” Inmiddels heeft ze een lesbevoegdheid en geeft ze verschillende marketingvakken bij Business Studies. Voor Julia betekent leren nieuwe ervaringen opdoen. Ook als die niet meteen voor de hand liggen. 

Dat leren en doorzetten samen gaan, weet Julia uit eigen ervaring. Ze vertelt: “Toen ik me aanmeldde voor een marketingmaster dreigde ik te struikelen over een lastig wiskunde vak. Sommige medestudenten gaven het na de herkansingen op en konden niet door met de master. Maar ik wilde zo ontzettend graag, dat ik besloot te oefenen met alle proefexamens die er maar waren. Weken heb ik zitten stampen. Met resultaat; ik mocht door met de master.” 

Lerend ontdekken 
En nu geeft Julia dus les aan eerste en tweedejaarsstudenten van Inholland Business Studies. Ze vertelt: “De meesten weten nog niet goed waar de studie ze zal brengen, maar dat hoeft ook niet. Al lerende ontdek je waar je interesses liggen.” Zelf kreeg ze veel interesse in marketing tijdens haar studie. Haar fascinatie lag al snel bij het koopgedrag van mensen. Waarom kiezen ze voor een bepaald product en hoe beïnvloed je dat gedrag?” 

Onderzoeken 
Geen verrassing dus dat Julia nu graag de geheimen van het marketingvak aan haar studenten onthult. Laatst liet ze haar klas duurzaam hout pitchen. Ze lacht: “Daar moesten de studenten wel even op broeden, want wat wisten zij nou van dat hout? Dan zeg ik dat je met marketing bij elk product een goed verhaal kan vertellen. Om dat te doen, moet je op onderzoek: Wat is de doelgroep? Waar is het van gemaakt? En vooral, welk waarde geeft het de klant?”

Als het niet wil vlotten, probeer ik achter de reden te komen in een persoonlijk gesprek.
 

Een stapje verder zetten 
Julia wil studenten aanmoedigen om nét een beetje verder te denken dan de eerste stap. Dan helpt het om ze verhalen uit de praktijk te vertellen. Ze zegt: “Zelf had ik ook zo’n docent. Zijn ervaring was heel inspirerend. Zijn enthousiasme ook." Die relatie met de praktijk is voor Inholland heel belangrijk. Julia en haar collega’s steken veel energie in contacten met het lokale bedrijfsleven, waar studenten stage kunnen lopen of een beroepsproduct ontwikkelen. Onder het nieuwe initiatief FutureWorks Den Haag mogen studenten mee naar een Haags ondernemersevenement. Dat is een mooie plek om te oefenen met netwerken, weet Julia. 

Sommige studenten verliezen hun motivatie tijdens de studie of stage. Ook dat vindt Julia niet gek: “Als het niet wil vlotten, probeer ik achter de reden te komen in een persoonlijk gesprek.” Dan merkt ze dat veel studenten denken dat ze nu al moeten weten wat ze willen worden of volop moeten meedraaien en tekort schieten als ze iets niet weten. Ze zijn verbaasd als Julia vertelt dat volwassenen ook niet overal meteen een antwoord op hebben.” 

Echte durfals 
Tegelijkertijd ziet Julia ook echte durfals, die gewapend met nieuwe kennis een stap wagen. Met bewondering vertelt ze over student Fabian die een bedrijf heeft opgezet in silent disco’s “Een gouden greep tijdens corona, omdat je zonder overlast on de buitenlucht een feestje kon bouwen. Hij heeft het echt professioneel aangepakt. Daar was ik best van onder de indruk.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.