Delft,
29
april
2021
|
09:06
Europe/Amsterdam

'Als hybride docent word ik uitgedaagd om ook zelf te blijven leren'

Hybride (parttime) docent Robert Zuyderwijk aan het woord

Robert Zuyderwijk

Robert Zuyderwijk komt uit het Westland, is opgegroeid in een tuindersgezin was zelf jarenlang chrysantenkweker, met directe afzet naar de retail in Europa. Nadat hij zijn bedrijf verkocht, volgde hij de deeltijdopleiding Bedrijfskunde bij onze hogeschool en was hij onder andere certificatiemanager, commercieel manager en operationeel directeur van een handelskwekerij. Tijdens een netwerkbijeenkomst kwam hij in contact met één van onze teammanagers van de opleiding Tuinbouw en Agribusiness en werd hem gevraagd om één dag in de week les te komen geven aan onze studenten bij Agrifood, de professionals van morgen.

Robert Zuyderwijk is hybride (parttime) docent Bedrijfskunde Agribusiness bij Inholland Delft en daarnaast een ervaren interim – en procesmanager, operationeel directeur, business-developer én alumnus van Inholland.

Interimopdrachten én lesgeven aan mijn toekomstige collega’s
‘’Toen mij de persoonlijke vraag werd gesteld of ik wilde werken als hybride (parttime) docent binnen onze hogeschool, was ik direct enthousiast. Ik had al eerder gastcolleges gegeven bij diverse andere instellingen, dus ik wist dat ik energie krijg van lesgeven. Met name omdat ik wil bijdragen aan de kennis van de student met mijn expertise vanuit het werkveld. En ik weet hoe belangrijk het voor de student is om die verbinding tussen theorie en praktijk te leggen. Ook wilde ik graag weer onderdeel zijn van een team.’’

Intensief samenwerken met een begeleider/collegadocent
‘’Toen ik bij Inholland begon als hybride (parttime) docent, startte mijn intensieve samenwerking met Kees, mijn collegadocent bij Inholland. Als hybride docent heb ik geen didactische bevoegdheid. Ik werd aan hem gekoppeld om samen onderwijs te ontwikkelen. Ik mag bijvoorbeeld geen examens afnemen, maar wel maken, mits dat wordt voorgelegd bij Kees en onze andere collega’s. Zo waarborgen we de kwaliteit. Ik ervaar een persoonlijke sfeer. We dagen elkaar uit om kritisch, creatief en nieuwsgierig te zijn, te innoveren. Ook benutten we elkaars kwaliteiten en connecties in het werkveld. Samen willen wij écht meerwaarde bieden aan onze studenten. Voor mij staat dit plezier en de kwaliteit voorop. Er wordt overigens wel binnen Inholland de mogelijkheid geboden aan (hybride) docenten om deze didactische bevoegdheid te behalen, vaak na het eerste jaar. Voor mij is dat nu niet haalbaar met mijn andere banen, maar ik sluit het niet uit in de toekomst."

 

Het docentschap verbreedt mijn wereld, en geeft diversiteit aan mijn werkweek. Ik word uitgedaagd ook zelf te blijven leren.
Robert Zuyderwijk, docent Bedrijfskunde Agribusiness bij Inholland Delft

Een mooie combinatie
De combinatie van zijn interimklussen en het parttime les geven, bevalt Robert uitstekend. Hij is voornemens dit te blijven doen: "Als hybride (parttime) docent leer ik van verschillende werkplekken én blijf ik mezelf continu uitdagen om te blijven leren. Je vakkennis moet immers wel bijblijven als je werkt in het onderwijs. Zo heb ik tijdens mijn vakantie veel boeken gelezen, onder andere over inkoop en logistiek.’’

Volwaardig teamlid
"Op dinsdag werk ik voor Inholland en houd ik mij bezig met het voorbereiden en geven van onderwijs. De rest van de week ben ik werkzaam voor andere bedrijven, zoals het Duitse bedrijf B+H Solutions Gmbh. Toch probeer ik elke maandag bij ons wekelijkse online tuinbouw-teamoverleg te zijn om te horen wat de ontwikkelingen zijn binnen het team, samen te sparren over (online) onderwijsinnovatie en om te investeren in de persoonlijke relatie met mijn collega’s. Ik voel mij absoluut geen vijfde wiel aan de wagen en ben ervan overtuigd dat ik met één dag in de week ook meerwaarde lever. Mijn netwerk komt bijvoorbeeld ook goed van pas, zo gaan we komend studiejaar onderwijs aanbieden op een externe locatie ‘Tomato World’ en zijn we bezig met andere samenwerkingen met het werkveld.’’

Goede agenda discipline, flexibel zijn en passie voor onderwijs
Wat hij wil meegeven aan potentiële hybride (parttime) docenten? ‘’Je rooster is voor een blok bekend, dus het hybride docentschap is goed te combineren met een andere baan. Het is een kwestie van goed (agenda – en verwachtings) management naar je werkgevers en jezelf, het nemen van verantwoordelijkheid en flexibel zijn. Zo maak ik dus elke maandag een uur vrij van mijn andere baan om bij het wekelijkse teamoverleg van Inholland te zijn. Verder staat bovenaan dat je passie moet hebben voor het onderwijs, je verantwoordelijkheid moet nemen en moet begrijpen dat je een rolmodel bent. Er is voldoende begeleiding en ruimte om jezelf te ontwikkelen van specialist uit het werkveld naar docent. Het hybride (parttime) docentschap heeft mijn wereld en blik verbreed, geeft diversiteit aan mijn werkweek en ik word uitgedaagd ook zelf te blijven leren’’.

Reacties 1 - 3 (3)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Henk Snikkers
07
May
2021
Ik herken mijzelf in het bovenstaande stuk. De komende tien jaar wil ik in en buiten mijn baan mijn focus leggen op overdragen van kennis en ervaring, en weet dat ik daar na eerdere gastlessen en consultaties door studenten energie van krijg. Is er bij Inholland gelegenheid voor een ervaren projectmanager met bouwkundige achtergrond om te praten over een rol als hybride docent?
Retta van groeningen
17
December
2020
Een heel duidelijk en gepassioneerd verhaal Robert! Super
Gertjan Otto
07
December
2020
Beste,

Zojuist las ik het artikel op de site van InHolland over Hybride docent Robert Zuyderwijk.
Erg interessant, omdat ik een aantal jaar geleden ook een soort van hybride docent bent geweest.

Ik vroeg me dan ook af of InHolland actief zoekt naar dergelijke docenten?
Hoor uiteraard graag!

Groet, Gertjan Otto