Amsterdam,
02
december
2020
|
10:17
Europe/Amsterdam

‘Benut de innovatiekracht van onze gezamenlijke taal: verbeelding’

Lector Guido Stompff trapt groots af met lectorale rede over design thinking in teams

Guido Stompff

Met een recordaantal van 500 online toeschouwers sprak Guido Stompff vrijdag 27 november zijn lectorale rede uit als lector Design Thinking van Hogeschool Inholland. Die belangstelling verbaast niet, want design thinking is ‘hot’. Guido tilt zijn expertise een stuk verder door zich te richten op teams. “Want in teams begint de echte innovatie. Hoe je daar komt? Door met elkaar de kracht van verbeelding te benutten.”

Design thinking is problemen oplossen zoals ontwerpers dat doen. Het is een zeer bruikbare methode voor met name ingewikkelde, maatschappelijke vraagstukken. Daar spelen vaak verschillende belangen en perspectieven. Design thinking leert je uitzoomen, de verschillende perspectieven te bekijken, daarvoor oplossingen te ontwerpen, zodat er een stortvloed van ideeën ontstaat. Vervolgens kun je tot de verrassende ontdekking komen dat tussen al die ideeën een of zelfs meerdere oplossingen zitten waar iedereen blij van wordt. Of zoals Guido dit wonderlijke proces omschrijft: “Design thinking is leren door creëren".

Guido Stompff, lector Design Thinking
Als we de nieuwe generatie leren verbeelden, kunnen we de wereld stap voor stap gezamenlijk verbeteren.
Guido Stompff, lector Design Thinking

Echte opdracht met design thinking
Hoe verrassend design thinking uitpakt, ervaren studenten van Inholland nu al. “De nieuwe generatie heeft de flexibiliteit om met design thinking de wereld te verbeteren.” Om dat te bewijzen krijgt Julia van der Kolk, student Creative Business, het podium. Samen met vijf studenten van andere Inholland-opleidingen kreeg zij de opdracht om iets met olifantsgras te doen en daarmee een duurzame, maatschappelijke toepassing te ontwikkelen.

Op de fiets en in gesprek met mensen
“We begrepen dat je van olifantsgras alternatief plastic kunt maken”, vertelt Julia. “We bedachten vervolgens wat toepassingen, zoals een doggybag en een picknickmand, en kwamen uiteindelijk op het idee om bekers te maken en die te vullen met soep van overgebleven groente. Maar wie konden we blij maken met de soep? Dat werd een zoektocht en we ontdekten dat soep eten een mooi sociaal bindmiddel is in buurthuizen. Hoe we tot dat inzicht kwamen? Door op de fiets te stappen en in gesprek te gaan met mensen.” Het begin van het project vond Julia best spannend. “We wisten van tevoren ook echt niet wat het resultaat zou zijn. Maar onze opdrachtgevers reageerden uiteindelijk heel enthousiast.”

Creatief zwermen
In zijn lectorale rede breekt Guido een lans voor design thinking in teams als methode om de taaie vraagstukken van vandaag te kraken. “Alleen met elkaar hebben we voldoende brainpower. Samen kom je in een bijzonder proces van ‘creatief zwermen’ waarbij je als team tot oplossingen komt: net als een vlucht vogels weet geen enkel individu waar de groep heen gaat.” Inmiddels heeft Guido ontdekt wat het leidende principe is in dit creatieve groepsproces. “Het is de kracht van verbeelding. Zodra je oplossingen begint te schetsen, ontstaat een gemeenschappelijke taal die onderlinge tegenstellingen binnen teams overstijgt. Mensen gaan samenwerken.”

Verschillende vormen van verbeelding
Volgens Guido zijn er twee dingen nodig om de verbeelding en het teamproces op gang te brengen. “Je moet als team een beeld hebben van de huidige situatie en van de toekomstige: laat zien waar je naartoe wilt. Daarnaast luistert het nauw welke vormen van verbeelding je voor welk team inzet. Bij het creëren van ideeën in multidisciplinaire teams werken memoblaadjes goed om snel te kunnen schetsen en uit te gummen. Bij cocreatie met bijvoorbeeld participerende bewoners en gebruikers kun je het beste objecten inzetten om te bouwen en knutselen. Wil je je opdrachtgever overtuigen, dan presenteer je een toekomstdroom die van het scherm spat. En er is de fase waarin je je idee onder gebruikers wilt testen. Leg hen dan realistische, maar schetsmatige beelden voor. Het zijn verschillende vormen van verbeelding die je in een ontwikkelingsproces allemaal nodig kunt hebben.”

We dachten aan soepbekers, het werd een project tegen voedselverspilling en vóór sociale cohesie.
Julia van der Kolk, student Creative Business

Nieuwe generatie studenten
Guido is al twintig jaar bezig met design thinking en tien jaar met verbeelden. “En ik leer nog steeds door te doen. Niet voor niets heb ik mijn eerste inzichten over verbeelding al viermaal herzien. Nu wil ik een nieuwe generatie studenten opleiden om Nederland een beetje creatiever te maken. Verbeelden kan hierin de motor zijn. Bij Inholland ligt het accent op sociale innovaties, leren in labs, participatie en inclusie. Ik ben blij dat ik daaraan kan bijdragen.”

Authentiek en toegankelijk
Huug de Deugd, lid van het College van Bestuur, zorgt voor het officiële tintje tijdens de livecast. Hij spreekt Guido op afstand toe: “Je bent zeer betekenisvol voor het Domein Creative Business en heel Inholland. Jouw komst helpt ons op de weg die we met de hogeschool al wilden opgaan: meer denken vanuit ontwerp.” Huug demonstreert vervolgens letterlijk de kracht van verbeelding door Guido te inaugureren met de symbolische uitreiking van een traditioneel ‘Inholland-beeldje’ voor lectoren. “We zijn trots je in ons midden te mogen hebben.” Trots is ook Marij Urlings, directeur van het Domein Creative Business. “Met het verbeelden breng je de Creative Future-visie van ons domein een stap verder. Je bent authentiek en toegankelijk. Ik verheug me op een mooie voortzetting van onze samenwerking.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.