Rotterdam,
05
februari
2018
|
13:37
Europe/Amsterdam

'Beroep moet niet het belangrijkste motief zijn voor studiekeuze'

Jeany van Beelen-Slijper

Wat er allemaal komt kijken bij het kiezen van een opleiding? Voor een studiekeuzespecial vroeg NRC Next het aan diverse deskundigen, waaronder Jeany van Beelen-Slijper, beleidsadviseur instroom en aansluiting bij Inholland Rotterdam en onderwijskundig onderzoeker aan de universiteit Leiden. Volgens haar, zo geeft ze aan in het achtergrondartikel, moet een beroep niet het belangrijkste motief zijn voor de studiekeuze. „Waarom zou je iemand opzadelen met opleidingen in de techniek en ict als die daar niets mee heeft?”

Van Beelen-Slijper promoveerde vorig jaar mei  aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) op haar onderzoek naar het studiekeuzeproces van juridische studenten van Inholland Rotterdam. In haar onderzoek “En wat kan ik dan later worden?” concludeert ze dat als bij aankomende studenten het toekomstige beroep de belangrijkste reden vormt voor de studiekeuze, het vrij waarschijnlijk is dat dit leidt tot teleurstellingen en studie-uitval.

„Op het moment dat een jongere kiest, is hij of zij een ander persoon dan als-ie is afgestudeerd. Een persoon ontwikkelt zich”, zegt ze tegen NRC. „Jongeren hebben vaak ook geen goede voorstelling van het beroep. De uitvallers waren afgegaan op televisieseries met advocaten of rechters.”

Meedoen aan oriëntatie-activiteiten in het hoger onderwijs reduceert volgens haar de kans op mislukking. „Ze moeten weten wat de studie inhoudt. Volgens alle onderzoeken is een studiekeuze gebaseerd op een verkeerd beeld van de opleiding oorzaak nummer één van de uitval.”

Lees het hele artikel ‘Waarom de juiste studie vinden zo lastig is’ op nrc.nl.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.