Den Haag,
17
april
2019
|
06:45
Europe/Amsterdam

Bijeenkomst studeren met een functiebeperking: studenten doen verslag

'We hopen dat onze input gebruikt wordt voor betere begeleiding'

Studeren pc

Speciaal voor studenten met een functiebeperking organiseerde de afdeling Onderwijsbeleid, in opdracht van het kernteam Studiesucces, een bijeenkomst voor studenten met een beperking. Zij deelden hun ervaringen en konden meedenken over begeleiding van studenten met een beperking en informatievoorziening. Wat gaat er goed, wat kan er beter en wat kun je als student zelf doen? Een bijeenkomst in open sfeer waar enthousiast en constructief werd meegedacht, zo blijkt uit het verslag van drie deelnemende studenten .

De resultaten van de bijeenkomst worden via het kernteam studiesucces gedeeld met de domeinen.

'De hulp die iemand nodig heeft, verschilt per student'
“Tijdens de voorstelronde vertelden we open over onze mentale of fysieke problemen. We waren hier niet alleen voor onszelf, maar ook vooral om de studie en begeleiding voor alle andere studenten met een beperking - hoe klein of groot die ook mag zijn - te verbeteren. Hier zagen we ook meteen dat een studiebeperking voor iedereen een andere betekenis en uitwerking heeft en meerdere oorzaken en gevolgen kan hebben. En we merkten we er allemaal op een andere manier mee omgaan. De een vertelt het wel, de ander niet. En de hulp die iemand nodig heeft verschilt per student, al zijn er ook zeker overeenkomsten.”

"Wat we gemeen hebben is dat wij allemaal begrip willen hebben voor onze situatie en behoefte aan empathisch vermogen van anderen. Echt luisteren, in plaats van alleen horen, vonden wij een passende uitspraak die daarbij hoort.”

"Verder kwam tijdens de bijeenkomst naar voren dat er veel verschil is in de manier waarop er aandacht is voor studenten met een beperking, wat betreft informatie en begeleiding vanuit de hogeschool. De ene student geeft aan erg begripvolle docenten te hebben of meelevende pcm’ers of studieloopbaanbegeleiders. Anderen hebben die ervaringen in mindere mate of helemaal niet."

We willen dan ook de studenten en docenten een aantal dingen meegeven:

Voor docenten
“Stel je open naar ons, vraag naar onze gemoedstoestand en maak dit bespreekbaar. Vraag wat we nodig hebben en doe geen aannames.”

Voor medestudenten met een beperking
“Heb je een beperking? Praat dan over je ‘obstakels’, dat lucht onwijs op. Wees eerlijk naar jezelf, belemmert je ‘beperking’ je tijdens je studie en kan hier vanuit school wat aan gedaan worden? Of wil ik gewoon begrip van mijn medestudenten en docenten. Praat erover! Hoe spannend het ook is. Het is voor anderen ook goed om te weten waarom je op een bepaalde manier reageert.”

"We hopen dat onze input van de bijeenkomst goed gebruikt wordt en omgezet wordt naar betere begeleiding voor studenten met een functiebeperking. Dit kan veel betekenen voor studenten die zich op dit moment alleen voelen in hun probleem.”

Het gesprek aan gaan
“Wij gaan ook graag met andere studenten met een functiebeperking het gesprek aan zoals we dat tijdens deze pilot ook gedaan hebben. Verder willen wij iedereen die aan dit concept meewerkt bedanken. Dat ook de studenten hun eigen problemen mogen delen en met mogelijke oplossingen mogen komen.”