10
maart
2022
|
10:02
Europe/Amsterdam

Brengen studentendata ons onderwijs verder? Discussieer mee

Learning analytics

blur-chart-data-159888

Als hogeschool beschikken we over allerlei data van studenten. Ze laten immers hun sporen na in onze digitale leeromgeving. Kunnen we iets met die berg aan gegevens? Bijvoorbeeld in onze ambitie om studenten centraal te stellen en hun meer regie te geven over hun leerroute? Drie lectoren laten hun licht schijnen over het thema ‘learning analytics’. Het is een start van een Inholland-brede dialoog die op 23, 28 en 29 maart of 1 april. Meld je aan voor een van deze data en praat mee! 

Eerst maar even de term zelf. Learning analytics, wat betekent dit eigenlijk? Inholland heeft een whitepaper uitgebracht waarin deze definitie staat: ‘Learning analytics is het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van studiedata van studenten en hun context.’ Je krijgt daarmee inzicht in de leeractiviteiten en het gedrag van studenten. Zo kunnen we niet alleen hun leerproces verbeteren, maar ook het lesgeven en onze leeromgeving. 
 

Rutger Kappe, lector Studiesucces

Het gebruik van data kan bijdragen aan de behoeften van studenten

Rutger Kappe, lector Studiesucces

Behoeften van studenten 
Tot zover de theoretische mogelijkheden. Hoe kijkt Rutger Kappe hiernaar als lector Studiesucces? “Als student of lerend mens in het algemeen heb je vier behoeften. Je wilt betekenis ontlenen aan wat je doet. Je wilt onderdeel uitmaken van een academische gemeenschap van docenten en studenten. Je wilt actief betrokken worden en tot slot wil je gezien en gehoord worden. In mijn ogen kan het gebruik van data bijdragen aan die behoeften.” 

Leerproces monitoren 
Rutger ziet zeker kansen voor toepassing van learning analytics. “Het zou mooi zijn om tijdens het leerproces te monitoren hoe het met studenten gaat in plaats van achteraf. Wat zijn goede indicatoren voor hun engagement en welzijn? Kun je ongestructureerde data gebruiken om ze te helpen in alle keuzes die ze hebben en die op dat moment bij hun professionele of persoonlijke ontwikkeling past? Kun je hen zo meer eigenaar laten zijn van hun leerproces?” 

Ander de Keijzer, lector Data Driven Smart Society

Data zeggen niet alles. Beschouw wat in de computer staat dan ook niet als dé waarheid

Ander de Keijzer, lector Data Driven Smart Society

Afwegingen 
Als lector Data Driven Smart Society kan Ander de Keijzer als geen ander inschatten wat we met gestructureerde en ongestructureerde data kunnen. Maar behalve een enthousiaste datascientist is Ander ook een realist en bedachtzame ethicus. “Met data moeten we voorzichtig omgaan. De eerste afweging is wat we ermee willen en hoe we het verzamelen. Vervolgens moeten we letten op de kwaliteit van de data, want rotzooi in is rotzooi uit. En je kunt wel alles verzamelen, maar hoe zorg je voor de juiste vertaalslag. Wat zéggen die data eigenlijk?” 

Kleinschalig beginnen 
Net als voor Rutger staat ook voor Ander het belang van de studenten centraal, alleen al uit ethisch oogpunt. “De data komen vooral van studenten dus moeten data ten dienste staan van hen. Met hun toestemming, volgens een opt-in-systeem, waarbij we als hogeschool het vertrouwen moeten geven dat we die data niet verder verspreiden. En als je data inzet om studenten in hun leerproces te helpen, begin dan kleinschalig, probeer het uit en wees je altijd bewust van de beperkte voorspellende waarde. Data zeggen niet alles. Beschouw wat in de computer staat dan ook niet als dé waarheid.” 
 

Nynke Bos, lector Teaching, Learning & Technology

Je kunt formatieve toetsen vervangen en de student meer regie in handen geven

Nynke Bos, lector Teaching, Learning & Technology

Beperkte voorspellende waarde 
Waar Ander focust op het verzamelen en gebruiken van data en Rutger op studentsucces zit Nynke Bos, lector Teaching, Learning & Technology, precies in het midden. “Mij gaat het om een doordacht gebruik van technologie om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen.” Hoewel de ontwikkelingen in learning analytics razendsnel gaan en er nog veel onzeker is, is het volgens Nynke onmogelijk om algemeen voorspellende uitspraken te doen op basis van studentendata. “Als een student bijvoorbeeld een uur extra leert, betekent dit niet automatisch 0,1 hoger rapportcijfer.”

Onderzoek voor Creative Business 
Wel is het mogelijk om studenten kwalitatieve tussenstanden te geven, stelt Nynke. “Wat je kunt doen als docent is afspraken met een student maken over leeruitkomsten en welke tussenstappen daarvoor nodig zijn. Vervolgens houd je in een dashboard bij in hoeverre de student die tussenstappen heeft behaald. Daarmee vervang je de formatieve toetsen en geef je de student meer regie in handen. Het zorgt dat je een andere, meer begeleidende rol hebt als docent.” Net als Ander is Nynke voorstander van een start met learning analytics op beperkte schaal. “Het lectoraat Teaching Learning & Technologie werkt samen met Creative Business aan een onderzoeksvoorstel. Dit domein is ver in flexibele vormen van onderwijs. Daarin zou learning analytics een rol kunnen spelen.” 

Hoe kijk jij aan tegen learning analytics? Praat mee op 23, 28 en 29 maart of 1 april
We organiseren enkele online gesprekken over learning analytics op 23, 28 en 29 maart of 1 april. Denk en doe mee. Je hoeft geen expert te zijn. Lees de whitepaper voor een eerste beeld. De uitkomsten van het gesprek worden verwerkt in deze whitepaper. Het is een startpunt van vervolgacties: gesprekken, experimenten, projecten. 

Meld je aan voor een van de gesprekken. Je wordt dan begin maart uitgenodigd via Teams. 

Heb je nog vragen, neem contact op via learninganalytics@inholland.nl (contactpersoon Ria Jacobi).