Diemen,
06
februari
2019
|
12:00
Europe/Amsterdam

Bruikbare prototypes voor culturele opdrachtgevers

Studenten Leisure & Events Management ontwerpen belevenisconcepten

Een ‘spoken tour’ voor laaggeletterden, een kleurrijk festival in het Concertgebouw en een chatbot voor Amsterdamse cultuuruitjes… Het afgelopen semester hebben vierdejaarsstudenten Leisure & Events Management binnen de minor Smart Culture interessante concepten ontworpen als oplossing van een vraagstuk uit de cultuursector. “Top uitgevoerd, van ons krijgen jullie een dikke pluim!”, reageert een enthousiaste Mariella Schohaus van de Openbare Bibliotheek Amsterdam bij de eindpresentaties.

Leestijd: +- 3 minuten

In het uitstroomprofiel Smart Culture doen studenten onderzoek naar een vraagstuk uit de cultuursector en ontwikkelen een innovatief concept als oplossing. Dat loopt van podiumkunsten en entertainment tot musea, games, kunstenaars en dancefestivals. De term Smart staat voor de focus op effectieve manieren om belevenissen te creëren die interactief en betekenisvol zijn.

Tour de OBA
Eén groep heeft de afgelopen maanden een podcatcher tour voor laaggeletterden ontwikkeld in opdracht van de grootste bibliotheek van Nederland, de OBA (Openbare Bibliotheek Amsterdam) op het Oosterdokseiland. Deze ‘spoken tour’ moet de drempel verlagen voor laaggeletterden om gebruik te maken van de bibliotheek. Daarnaast is het een leuke manier om hen wegwijs te maken door het gebouw. OBA bestaat honderd jaar en dat moet natuurlijk gevierd worden! Op 8 februari wordt de ‘Tour de OBA’ van de studenten gelanceerd.

Aan de hand van drie persona’s hebben de studenten de belangrijkste doelgroep-profielen vastgesteld. De grote groep laaggeletterden bestaat uit nieuwe Nederlanders, of allochtone moeders die nooit de taal hebben geleerd, maar ook vroege schoolverlaters. Tijdens de tour, die gemarkeerd wordt door herkenbare touchpoints, leren mensen van alles over wat de bieb te bieden heeft, maar ook over de stad Amsterdam en de Nederlandse cultuur. De bezoeker kiest zijn eigen tempo. De opdrachtgever is blij met de manier waarop de studenten de persona’s hebben ontwikkeld en onder de indruk van de presentatie: “Het script is leuk geworden! Heel playful. Top uitgevoerd, van ons krijgen jullie een dikke pluim!”, aldus Mariella Schohaus van de afdeling Leef & Leer van OBA.

Famu festival Concertgebouw
De tweede groep heeft als opdracht gekregen om voor Het Concertgebouw een jonger en diverser publiek aan te boren. Aan de hand van vier persona’s, een benchmark en drie ideeën hebben de studenten uiteindelijk één concept uitgewerkt: het Famu festival. Famu staat voor ‘fading music’, het vervagen van muziekstijlen. In feite wordt het een combi van niet-westerse en klassieke muziek en een mix (fusion) daarvan. Het programma bevat muziek en menu’s van Surinaamse, Antilliaanse, Turkse en Marokkaanse herkomst. Van de line-up met grote sterren, de werving van publiek en sponsoring, tot een samenwerking met partners als World of Food en de menukaart met muntensysteem aan toe: de studenten hebben alle details tot in de puntjes uitgewerkt. “Jullie hebben de wensen en behoeften van de doelgroep echt goed in kaart gebracht, waardoor er dingen naar boven zijn gekomen waar wij als Concertgebouw nooit aan gedacht hebben”, is de reactie van marketing/salesmanager Orville Breeveld.

Chatbot Goochem Amsterdam Marketing
Tot slot wordt ‘Goochem’ gepresenteerd. Deze chatbot bestaat al in een Nederlandstalige versie en wordt vooral door Amsterdammers gebruikt. Opdrachtgever Amsterdam Marketing wilde weten hoe je een slimme internationale chatbot voor cultuuruitjes kunt maken, die toeristen meer spreidt door de stad en ook minder voor de hand liggend cultuuraanbod onder de aandacht brengt. De studenten hebben samen met een gespecialiseerd bedrijf een prototype ontwikkeld. De app onthoudt de vragen en antwoorden van de toerist en krijgt daardoor een beeld van diens voorkeuren. Op die manier kan de chatbot tips geven over kleine tentoonstellingen en minder bekende evenementen. De studenten hebben veel aandacht besteed aan het moment van ‘onboarding’ en de tone of voice van de robot. Bij de demonstratie licht de groep toe: “We hebben ervoor gezorgd dat hij ‘to the point’ is, maar wél op een leuke manier. Je hebt het idee dat je met een vriend zit te kletsen en je komt er dus graag terug.” Fieke Flier van Amsterdam Marketing vindt dat de studenten het project tot een goed einde hebben gebracht. “We zijn enthousiast over het protoype en het heeft onze ogen geopend voor de mogelijkheden voor een bot in een webapp.”

Maakopleiding
Docenten Esther Bouw en Marie-Ange de Kort zijn de trekkers van het uitstroomprofiel Smart Culture. Marie-Ange zorgt als coördinator voor de contacten met het werkveld, en Esther leert de studenten op een ontwerpgerichte manier naar een vraagstuk te kijken. Beiden hebben de studenten vanuit de opleiding begeleid. Marie-Ange is daarnaast als onderzoeker bij het Urban Leisure & Tourism Lab in Amsterdam-Noord betrokken bij de ontwikkeling van Campus aan het IJ, het netwerk van living labs dat Inholland Amsterdam/Diemen aan het bouwen is. En Esther speelt op haar beurt een grote rol in de ontwikkeling van Creative Growth Initiative (CGI).

Esther: “Eigenlijk was het ontwerpen van het uitstroomprofiel Smart Culture een soort voorstudie van CGI. Voor ons als opleiding is het belangrijk dat Leisure & Events Management een ontwerpgerichte maakopleiding wordt.” Marie-Ange: “Bij deze aanpak gaan onderzoek en het ontwerpproces hand in hand en maken de studenten een bruikbaar prototype voor hun opdrachtgevers. Vraagstukken zijn doorgaans complex, dus we zijn niet tevreden met alleen maar wat losse ideeën. Wat we graag nog meer willen doen, is samenwerken in multidisciplinaire teams, zodat studenten vanuit meerdere perspectieven durven kijken, en samen tot de realisatie van beroepsproducten kunnen komen. Een geweldige ontwikkeling, wat mij betreft!”

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Petra Hendriksen
07
February
2019
Supertof initiatief en geweldig dat met Design Thinking concepten gewerkt is, waardoor zinvolle en verrassende oplossingen zijn gevonden die de doelgroepen echt raken. En dat ondersteund zelfs met technologie. Hoe multidisciplinair is dat!!!!