Haarlem,
24
juni
2020
|
12:39
Europe/Amsterdam

'Contact in welke vorm dan ook, met elke student!'

Margot Koeneman

In maart ging ook sportkunde volledig online. Het jaar daarvoor was het hele team al bezig met de ontwikkeling van een online onderwijsmodule en nog meer. Er lag dus al een goede basis. Margot Koeneman, docent en afstudeercoördinator Sportkunde, vertelt wat écht de doorslaggevende factor bleek voor een succesvolle digitale overstap: contact in welke vorm dan ook, met elke student.

“We waren al op allerlei manieren bezig met wat een student nodig heeft om op een goede manier online door alle aspecten van een vak te komen. Alle collega’s waren daar ook enorm enthousiast over. En op het moment van de lock-down was ik toevallig ook bezig met de cursus ‘flipping the classroom’: blended onderwijs. Maar halverwege maart moesten we dus in één keer over op volledig online.”

Gaat het goed met je?
“Wat we als allereerste besloten: contact met alle studenten staat voorop. Nu hebben we al een opleiding waarbij we echt het gevoel hebben het samen te doen, met supersociale studenten. Maar juist richting de kwetsbare studenten is contact nu belangrijker dan ooit. Ik denk dat de opleiding in het leven van studenten veel belangrijker is dan zijzelf beseffen. Samen zijn in het schoolgebouw, de gezelligheid, structuur, en ook gewoon soms het niet thuis zijn. Sommige hebben geen ideale thuissituatie. Is een student niet in de les, dan stuur ik daarom altijd een berichtje: ‘Gaat het goed met je?’ Per app, mail, dat maakt allemaal niet uit - zolang je contact hebt, weet je hoe iemand ervoor staat.”

De ruimte geven
“Een luisterend oor dus. Maar ook: samen even relativeren, dingen in perspectief plaatsen. Het is een overweldigende situatie. Je doet als student wat je kan, en daar is ook een grens. Dat geeft niets. Het kan betekenen dat je een toets even moet laten gaan, of met je projectgroep overlegt dat je andere taken op je neemt. Ben je ziek: hou me op de hoogte, vertel me hoe het gaat. Dan gaan we samen even sparren en perspectief zoeken. En accepteer gedrag, benoem niet alles wat je anders wilt. Je wéét niet waarom een student de camera eventjes uit heeft staan. Geef ze ruimte om aan de situatie te wennen.”

“Ze hebben dus veel contact met ons, maar ook met elkaar. We hebben periode 4 herschreven op de online situatie, waarin online samenwerking echt een meerwaarde gaf. Samen leren, samen op zoek naar informatie. Dit bood een nóg grotere samenhang in vakken en projecten, waardoor onze studenten ook echt met elkaar door zo’n periode gingen. Ze vertelden: ‘eigenlijk deden we altijd heel veel tijdens een tussenuurtje. Nu is dat ingewikkelder geworden en moeten we dat regelen.’ Dat ging super. Ze werkten heel fijn samen, in Teams en andere kanalen. En soms riepen ze mij er even bij en dan keek ik mee. Zowel de studenten als wij blijken dezelfde ambitie te hebben: een optimale leerervaring, ook in deze omstandigheden. En ze doen het echt geweldig.”

Het allerbeste uit jezelf halen
“Nu hebben we een enorme bak aan ervaring die meegaat naar september. Ik hoop zo dat onze studenten straks ook willen meedenken. Bijvoorbeeld over hoe we eerstejaars gaan verwelkomen. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit lukt. Iedereen bij Inholland werkt enorm hard aan mogelijkheden, dat is fantastisch om te zien. Ook met de afstudeerders zijn we bezig. Zij hebben vier jaar keihard gewerkt. We laten elkaar straks los en zij gaan de wereld in. Ik hoop dat we elkaar op dat moment echt in de ogen kunnen kijken en dat goed kunnen afsluiten. Met elkaar, de klas en met familie. Dat zij het feestje krijgen dat ze verdienen.”

“Uiteindelijk is de aanleiding van het online onderwijs natuurlijk verschrikkelijk. Maar heeft ons ook zó veel gebracht. Ikzelf had nooit gedacht dat ik drie maanden aan mijn keukentafel zou zitten en nog steeds gelukkig zou zijn met mijn werk. Onze binding met onze studenten is groter dan ooit. We communiceren en verplaatsen ons in elkaar. Dat is in deze tijd heel waardevol. Ik vind het ook prachtig om te zien dat we allemaal ons best doen binnen de restricties die er zijn. De crisis overstijgt alle ‘daily struggles’. Eigenlijk doen we nu met z’n allen precies wat we onze studenten mee willen geven: ‘hoe word je een goeie hbo-professional? Dat is flexibel inspelen op de situatie die er is en het allerbeste uit jezelf en elkaar halen.’”