Alkmaar,
24
april
2019
|
11:53
Europe/Amsterdam

Dankzij nieuwe regeling sneller als leraar voor de klas

Verkorte deeltijdstudent Pabo profiteert van nieuwe mogelijkheid

Lenneke Wisman (midden)

Lenneke Wisman (foto midden) volgt in Alkmaar de Pabo in verkorte deeltijd. Dit is het eerste jaar van haar opleiding, maar al na de meivakantie gaat ze als leerkracht werken. Dankzij een nieuwe regeling is het namelijk mogelijk om al tijdens je studie betaald voor de klas te staan. Lenneke: “Ik heb klasgenoten die hun baan hebben opgezegd, maar dan heb je geen inkomen.”

De nieuwe regeling waar Lenneke gebruik van maakt, geldt voor studenten die de (verkorte) deeltijd Pabo volgen en al een wo- of hbo-opleiding hebben afgerond. Wanneer een student een aantal mijlpalen heeft behaald, komt hij of zij in aanmerking voor een geschiktheidsverklaring. De basisschool waar de student aan de slag wil, kan deze bij de opleiding aanvragen. Wanneer aan alle voorwaarden is voldaan, ondertekenen de student, basisschool en opleiding een tripartite overeenkomst. Lenneke is de eerste Inholland-student die zo’n overeenkomst heeft ondertekend.

Met de poten in de klei
We spreken Lenneke op de laatste dag op haar oude werk, tussen twee behandelingen door. “Ik werk als psycholoog bij een onderwijsadviesbureau. Daar begeleid ik basisschoolkinderen met dyslexie en doe ik diagnostiek. Twee jaar geleden raakte ik daarnaast ook betrokken bij een expertisegroep waarvoor ik me verdiepte in wat leerkrachten nu precies doen. Ik bekeek het toen vanuit de onderwijskant en niet als psycholoog. Toen dacht ik: dit vind ik wel heel erg leuk, ik wil zelf met de poten in de klei en als leerkracht met kinderen werken. Ik kom uit een onderwijsnest, maar ik zei altijd dat ik het anders ging doen. Ik wilde geen leerkracht worden, maar psycholoog. Dat veranderde dus na mijn ervaringen in de expertisegroep. Mijn moeder vindt het geweldig.”

Direct enthousiast
In september 2018 begon Lenneke met de verkorte deeltijd Pabo. Tijdens de kennismakingsdagen hoorde ze al dat er een nieuwe regeling aan zat te komen, waardoor je sneller als leerkracht aan de slag kunt. Lenneke was gelijk geïnteresseerd: “Ik ging een dag naar school, liep een dag stage en werkte daarnaast nog drie dagen. Dat was best zwaar, omdat studeren en voorbereiden in de avonduren en weekenden moest gebeuren. Bij mijn eerste stageschool, De Meridiaan, noemde ik dat de regeling in de pijplijn zat. De school was direct enthousiast. Dus toen onze opleidingsmanager mailde dat de regeling van kracht werd, heb ik die mail doorgestuurd naar De Meridiaan. Al snel belde de directeur. Tot de zomer ga ik als leerkracht collega’s ondersteunen, door bijvoorbeeld lessen over te nemen. Na de zomer sta ik voor groep 3/4. Ik heb als psycholoog vooral ervaring met kinderen uit de bovenbouw. Deze jonge kinderen zijn een wereld van verschil. Ik heb daarin nog wel wat te leren, maar ik ga het gewoon leren door te doen.”