Haarlem,
30
maart
2020
|
11:01
Europe/Amsterdam

Doe jij mee aan de webinar van Jeroen Bottema?

'Hoe voer ik een online discussie met studenten?’

Schermafbeelding 2020-03-27 om 5.03.37 PM

In tijden van corona ben je aangewezen op thuiswerken. Maar welke techniek en skills heb je dan nodig? Welke software kun je het beste gebruiken? En hoe communiceer je een duidelijke manier met collega’s en studenten? De komende weken geven Peter van Holstein, Remco Koffijberg en Jeroen Bottema webinars met betrekking tot deze onderwerpen. Denk aan lesgeven met Microsoft Teams, toetsen maken in Gradework en de basics van Moodle. In dit artikel lees je meer over de webinar van Jeroen Bottema. ‘Hoe voer ik een online discussie met studenten?’  

Leestijd: +-2 minuten 

In de webinar vertrekt Jeroen vanuit zijn eigen ervaringen als studiebegeleider van de masteropleiding Leren & Innoveren. Jeroen: “De studenten van de masteropleidingen verwerken onder andere literatuur door de inzet van online discussievormen. Uit eigen ervaring weet ik dat dit echt niet eenvoudig is.”  

Experimenteren met andere aanpakken 
Online discussievormen kunnen volgens Jeroen het leren met, en van elkaar op allerlei manieren ondersteunen. Maar deze potentiële voordelen worden niet zomaar bereikt. In de webinar zullen we spreken over een aantal ingrediënten om zo’n online discussie wel te laten werken. Of het nu face-to-face, blended of online onderwijs is, het gaat uiteindelijk altijd om het stimuleren van het actief leren van studenten. Ik denk dat veel collega’s op zoek zijn naar manieren om studenten te betrekken bij het onderwijs en willen experimenteren met andere aanpakken, dan puur het verzorgen van online hoorcolleges. Ik vind het onderwerp online discussie interessant omdat je aan de ene kant nadenkt over hoe je begripsontwikkeling van studenten kunt ondersteunen, maar ook veel leert over de mogelijkheden en de beperkingen van online leeromgevingen.”  

Dit is wat een collega zegt over de webinar:
"Ik heb twee keer de Webinar online vergaderen met teams gevolgd. Deze training kun je steeds opnieuw volgen en dan merk je hoe je zelf al vooruit gaat en dingen beter snapt en ook kunt uitleggen aan collega’s. Ik heb ook nog andere weblectures gevolgd, die van de Open Universiteit. Webinars over online leren en motivatie en online formatief toetsen. Die waren erg interessant, en ook zelf een voorbeeld van hoe online lessen inspirerend kunnen zijn. Die zijn ook terug te kijken op de site van de OU. Was erg fijn dat de links op Iris stonden.
Janneke Teeffelen, beleidsadviseur BFL

Thuiswerken tijdens corona
​Ook Jeroen werkt vanuit huis. Gelukkig helpt zijn werkkamer het leed soms iets te verzachten. Jeroen: “Ik heb het geluk om over een bijzondere werkkamer te beschikken. Ik woon tegenover het Fort bij Vijfhuizen, en heb een bureau in een van de ateliers in het fort. ’s Ochtends werk ik daar samen met dochter Benthe die dan aan haar schoolwerk zit, en zo af en toe zwaait naar mijn collega’s in de videovergaderingen.”

Maar het is ook aanpoten. “In de week van 16 maart zat ik van ’s ochtends vroeg tot 's avonds laat achter mijn laptop, van overleg naar overleg. Deze week is het nog steeds erg druk, en ik merk dat ik soms een vergadering moet overslaan. Er moet ook geproduceerd worden namelijk. Bovendien gaan we door middel van een vragenlijst in kaart brengen wat de ervaringen van onze collega’s zijn met online onderwijs, zodat we daar op kunnen inspelen. Erg uitdagend allemaal, maar ook intensief. Ik moet niet vergeten om mijn 10.000 stappen per dag te halen!“ zegt Jeroen.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.