Diemen,
20
februari
2018
|
11:23
Europe/Amsterdam

Economie-opleidingen Diemen werken aan betere doorstroom mbo-hbo

Mbo-4 studenten die na het behalen van hun diploma willen doorstuderen aan het hbo, volgen een keuzemodule bij bestaande hbo-opleidingen, die ze beter voorbereidt op een succesvolle overgang naar het hbo. In september 2017 ging een gezamenlijke pilot van start van de sectorgroep Economie van Inholland Diemen en de Hogeschool van Amsterdam (HvA). In februari volgde de tweede editie. Beide hogescholen ontvingen mbo’ers van ROC TOP en het ROC van Amsterdam, vestigingen Hilversum, Noord en Amstelland.

Ad Eijk van de opleiding Business Studies is samen met Jelleke van Arnhem van Finance & Control (Bedrijfseconomie) en Accountancy verantwoordelijk voor coördinatie en uitvoering van het aandeel van Inholland Diemen binnen dit keuzedeel. Eijk licht toe: “Wij hebben met Windesheim en de HvA geïnvesteerd in deze mbo-module. Het is de tweede pilotronde van deze samenwerking." Er is deze maand een groep bij de HvA begonnen en tegelijkertijd een andere groep bij ons. Na vijf weken worden de groepen omgewisseld. Een onderzoeksgroep volgt het traject. "Onze ervaringen uit de eerste pilotronde (september tot december 2017) zijn positief. We hebben momenteel elke donderdag 210 mbo-studenten van de samenwerkende ROC’s in huis. Bij de kick-off hebben we uitleg gegeven over deze keuzedoorstroommodule en zijn we gelijk aan de slag gegaan”, aldus Ad Eijk.

Thema
De mbo-studenten doen onderzoek naar hbo-opleidingen, beroepen en beroepsperspectieven. Ze interviewen een student van de opleiding waarin ze interesse hebben en een beroepsbeoefenaar in het beroep waarvoor ze willen gaan studeren. Ook doen ze onderzoek naar de inhoud van de opleiding en in groepsverband naar een thema, te kiezen uit:

  1. Retail in beweging
  2. Terugtrekkende overheid
  3. Werkgelegenheid
  4. Commercie
  5. Onderwerp naar keuze.

Ad Eijk: “De mbo’ers worden door mbo-docenten begeleid bij hun onderzoek in relatie tot het door hen gekozen thema. Daarnaast verzorgen hbo-docenten een masterclass waarbij kennis wordt aangereikt ten behoeve van de uitvoering van het onderzoek van de mbo’ers. En we leren ze te reflecteren op hun gedrag en samenwerking.”

 

Ad Eijk, docent en coördinator werving en studiesucces
Ze moeten het vertrouwen krijgen dat ze een hbo-opleiding aankunnen.
Ad Eijk, docent en coördinator werving en studiesucces

Met behulp van dit keuzedeel maken mbo’ers een bewuste studiekeuze en ervaren ze het verschil tussen mbo en hbo met betrekking tot het studietempo, de vakinhoud en het ontwikkelen van hun analytisch vermogen. Ze ontwikkelen de competenties die ze nodig hebben om een succesvolle start te maken aan het hbo.

Keuzevrijheid
“Ze moeten het vertrouwen krijgen dat ze een hbo-opleiding aankunnen”, vindt Eijk. “En we geven ze keuzevrijheid omdat ze zowel bij ons een kijkje in de keuken krijgen als bij de HvA. Wat ook fijn is, is dat we nu nauwer samenwerken met mbo-docenten. Maar wil je die relatie bestendigen, dan zul je wel steeds dezelfde docenten moeten inzetten. Overigens, ik vind het erg leuk om te zien dat de mbo-docenten actief meedenken. We hebben een fijne wisselwerking.”

Sommige mbo’ers vonden het wel véél! “Ze moeten hun concentratie langer vasthouden, langer stilzitten en luisteren dan ze gewend zijn. Maar het is belangrijk dat ze dat ervaren, dan weten ze gelijk wat ze kunnen verwachten als ze naar het hbo gaan.” Gelukkig reageren ze ook enthousiast: “Ze zijn er best trots op dat ze de eerste stappen zetten op weg naar een hbo-opleiding. Eén student vertelde me zelfs: ‘Mijn vader en moeder vonden het heel leuk dat ik dit ging doen!’ “

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.