22
november
2022
|
13:30
Europe/Amsterdam

Een interdisciplinair leernetwerk: samen groeien in de rol van change agent

Leernetwerk groep

Groeien in de rol van ‘change agent’ en verder komen met de verandervraagstukken waar zij mee bezig zijn. Dat doen collega’s uit verschillende domeinen, locaties en stafafdelingen in de leergang ‘Change agents bij onderwijsvernieuwing’. Onlangs is de tweede groep van start gegaan. “Het is een inspirerend voorbeeld van een lerend netwerk waarin professionals interdisciplinair van en met elkaar leren,” zegt facilitator Barbara van de Swaluw, adviseur organisatieontwikkeling en HR(D) bij de stafafdeling Human Resources & Communicatie. 

Twee weken geleden is de leergang gestart. “Binnen Inholland durven we van elkaar te leren, en dat doen we ook (steeds meer) in netwerken. We maken gebruik van de kracht van verschillende disciplines en perspectieven. Dit doen we vanuit de gedachte dat complexe vraagstukken niet vanuit één perspectief opgelost kunnen worden; we hebben elkaar nodig!” 

Interdisciplinair Leerwerk

In de leergang Change agents bij onderwijsvernieuwing gaan collega’s van verschillende disciplines op expeditie met een verbindend doel. Groeien in de rol van change agent en verder komen met de veranderstukken waar zij mee bezig zijn. 

“Als je in het (hoger) onderwijs wel eens betrokken bent geweest bij een onderwijsvernieuwing dan weet je hoe ontzettend complex dat is,” legt Barbara uit. “Bijvoorbeeld omdat geen opleiding hetzelfde is, omdat er in één team diverse beelden leven over wat goed onderwijs is, en omdat we eigenlijk altijd veranderen ‘met de winkel open’. En als je dan ook nog eens de overtuiging hebt dat we goed onderwijs sámen maken, in co-creatie met elkaar, dan maakt dat het niet eenvoudiger. Wanneer je een veranderkundige rol hebt weet je dat een mooie onderwijsvisie en een projectplan niet genoeg is. Je voelt dat je jezelf moet inzetten; als mens en als professional. Hup, op het speelveld, beweging creëren, de ‘plek der moeite’ opzoeken, verbindingen maken!” 

Deze tweede leergang startte met pitches van deelnemers over hun professionele identiteit. Met een een bijdrage van Remco Coppoolse (docent-onderzoeker Hogeschool Utrecht) over dynamische onderwijsinnovatie, een sessie met Wina Smeenk (Inholland-lector Societal Impact Design) over co-design en een masterclass van Lindemarie Jongste (communicatieadviseur WIR-team Rotterdam), die vertelde hoe belangrijk het is om jezelf zichtbaar te durven maken als change agent. 

Interdisciplinair Leerwerk2

“Ook een hoogtepunt was het gezamenlijk spelen en leren met de collega’s van de leergang van vorig jaar,” aldus Barbara. “Zij gaven prachtige tips en adviezen mee aan de nieuwe groep. En ook een menukaart aan parels die zijn opgehaald door (oud)deelnemers van zowel de landelijke als Inholland-leergang. Parels in de zin van inspirerende werkvormen, tools en experts.” 
“Haast organisch wordt ons netwerk binnen en buiten de hogeschool zo steeds groter. En wat we zien gebeuren? De veranderkracht van deelnemers groeit, er worden verbindingen tussen opleidingen en afdelingen gelegd. Hogeschoolbreed werken we aan een gezamenlijke verandertaal.” 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.