24
november
2022
|
08:00
Europe/Amsterdam

‘Er gebeurt zoveel tofs bij Inholland, fijn dat we het hier delen’

EdTech Experience in de Koepel

EdTech Experience artikel3

Hoe staat het met de digitale vernieuwingen in het onderwijs? Dat die vraag veel docenten, studenten en ondernemers bezighoudt, bleek tijdens de door Inholland georganiseerde EdTech Experience in de Koepel in Haarlem. Diverse Ed Tech-voorbeelden passeerden de revue, waaronder virtual reality, de business game aircargo@airports en het leerplatform Enlight Ed. 

Een schat aan data 
Linda Frietman beet in de Koepel het spits af. Haar bedrijf iamprogrez analyseert game-data en vertaalt die naar soft skills. Linda: “De arbeidsmarkt is aan het veranderen. Soft skills zijn voor veel functies net zo belangrijk als een diploma. Er wordt te weinig gekeken naar het talent en de passie van studenten. Daar komt bij dat jongeren al heel vroeg moeten kiezen. Het zou verstandig zijn om het ontwikkelen van soft skills toe te voegen aan onze educatie.” 

Met iamprogrez heeft Linda een manier gevonden om soft skills zichtbaar te maken. Linda: “Ruim zeven miljoen Nederlanders gamen dagelijks. De grootste groep is tussen de 18 en 35 jaar en 46 procent is vrouw. Daar ligt een schat aan data. Niet om op te sturen, maar wel om te gebruiken als informatie. Wij kijken met iamprogrez naar de vijf games die kandidaten het meest spelen. Wat je daaruit kunt halen, is bijvoorbeeld of iemand een teamspeler is en welke positie hij of zij dan speelt in een team. Die informatie kun je vertalen naar de werkvloer. Maar we kijken bijvoorbeeld ook of iemand creatief of analytisch is, of je goed kunt organiseren en hoe je samenwerkt.” 

EdTech Experience artikel2

Virtual Reality bij Social Work 
Bijna zeventig procent van alle social workers heeft het afgelopen jaar te maken gehad met ongewenst of agressief gedrag van cliënten. Docent Social Work Renske de Beijer vroeg zich af of virtual reality kan helpen om studenten daar beter op voor te bereiden. 

Renske: “Met VR is het alsof je in een situatie zit. Door een 360 graden-werksetting na te bootsen, ervaren studenten een filmpje van een agressieve cliënt aan de balie als zeer realistisch. Vervolgens reflecteren we er gezamenlijk op in de les. Zo krijgen zij meer inzicht in hun eigen denken en handelen. Inhoudelijk is dit project geslaagd, technisch hebben we er nog wel wat aan moeten sleutelen.” Studente Isabelle Paap onderschrijft dat: “VR maakt het een stuk echter. Normaal oefen je dit in een rollenspel, maar het is moeilijk om onderling in zo’n rol te kruipen. Ik vond deze filmpjes echt een eyeopener.” 

Business game en Enligt Ed 
En zo passeren nog andere mooie Ed Tech-voorbeelden de revue. Neem de business game aircargo@airports waarin studenten spelenderwijs kennismaken de vervoers- en goederenprocessen in de luchtvracht. Deze game is ontwikkeld in samenwerking met Inholland-studenten en mede gesubsidieerd door de topsector logistiek. Het doel is studenten - en mensen uit de sector zelf - kennis te laten maken met de uitdagingen van de sector. 

Een ander voorbeeld is het leerplatform Enlight Ed. Hiermee kunnen studenten opdrachten maken door vragen te beantwoorden in een chatomgeving. Ieder fout antwoord biedt een kans om de student iets te laten leren door hulpvragen te stellen en hints te geven. Voor de student prettig omdat hij of zij zo altijd begeleiding krijgt bij oefening en dus niet vast komt te zitten. De digitale aanpak biedt bovendien de mogelijkheid om data te verzamelen en onderzoek te doen naar hoe kinderen rekenen leren. Chemiedocent Ewald Edink: “Onderzoek laat zien dat studenten het meeste leren in een één op één gesprek met hun docent. Dit platform maakt gebruik van datzelfde principe. Het is als het ware een onderwijsassistent die richting en extra instructie biedt.” 

EdTech Experience artikel

Veel geleerd 
En zijn ook pilots die minder goed slagen. Kristiaan Hartmann is docent en medeoprichter van Prototype You. Zijn bedrijf ontwikkelde een app die in het bedrijfsleven wordt gebruikt om de persoonlijke ontwikkeling te stimuleren. In een pilot bij Inholland wilde hij onderzoeken of de app ook studenten kan helpen om te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Hartmann: “De pilot heeft laten zien dat deze manier van werken niet goed bij docenten past. Het kost hen veel tijd en niet alle docenten zijn even digitaal vaardig. Daardoor hebben we het niet goed genoeg kunnen testen. We weten dat de methode werkt, maar er is twijfel of deze software in het onderwijs wel de goede weg is. Overigens waren ook studenten kritisch, niet iedereen kon of wilde de app installeren op z’n telefoon. Zo hebben we van deze pilot veel geleerd, maar we hebben niet kunnen toetsen wat we wilden toetsen.” 

Nienke Stumpel is communitymanager van de werkgroep EdTech van SURF en uitermate vrolijk over al deze voorbeelden: “Er gebeurt zoveel tofs bij Inholland, maar we delen het te weinig met elkaar. Daarom ben ik heel blij dat dat hier vanochtend wel gebeurt. Onderwijsinnovatie versnellen en vergemakkelijken willen we natuurlijk allemaal. Dat kan met EdTech!

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Giovanni Douven
24
November
2022
Was een leerzaam en interessant evenement waarbij ook het netwerken mooie resultaten heeft opgeleverd!