Exotische kleuren en smaken bij vakantiebeurs toerisme-opleidingen
Bezoekers die vorige week vrijdag de hal van Inholland Diemen binnenstapten, moesten vast even met hun ogen knipperen. Studenten van de opleidingen Hoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs (HTRO) en Tourism Management (TM) probeerden de passanten bij hun stand te verleiden met prachtige bestemmingen en vernieuwende reisproducten. Daarvoor zetten sommigen wel heel originele middelen in.
De eerstejaarsstudenten van HTRO en de Engelstalige variant TM vertegenwoordigden vrijdag een verkeersbureau van een land. Hun opdracht was om met een vernieuwend aanbod een nieuwe doelgroep aan te spreken. De tweedejaars van de twee toeristische opleidingen bedachten voor het project ‘Innoveren’ een innovatief toeristisch concept voor een bestaande touroperator. Dat concept werkten ze uit naar haalbare producten, zoals rondreizen of arrangementen, die ze tijdens de vakantiebeurs lanceerden.
VR-bril
Om een echte vakantiebeurs na te bootsen, nodigden de studenten introducees uit. Hoe die sneller te verleiden dan met lekkere hapjes en drankjes? Van oer-Hollandse kaasblokjes tot verse sambusa, een gekruide snack uit Tanzania, er viel veel te proeven. Projectgroep ‘Into the Wild’ zette een tent op en bootste met bladeren en een boomstam een outdoor-trip naar Noorwegen aan. Een projectgroep kreeg van de Costa Ricaanse ambassade een VR-bril te leen, zodat bezoekers een 3D-indruk van het Midden-Amerikaanse land kregen. Rianne van der Linden, een TM-studente die met haar collega’s Myanmar vertegenwoordigde, trok zelfs haar eigen duikerspak aan om de aandacht te vestigen op de prachtige onderwaterwereld van het tot voor kort nog erg gesloten land.
Een van de bezoekers was Muriël, moeder van een eerstejaarsstudent. Zij vond de beurs een mooie gelegenheid om vakantie-ideeën op te doen. “We gaan meestal naar hetzelfde land, maar hier doe ik veel inspiratie op. Ik vond de stand van Chili bijvoorbeeld erg interessant. Zelf werk ik op Schiphol, dus ik vind een beurs als deze extra leuk!" De ouders van een studente die Jamaica promootte, zeiden dat ze helemaal in een vakantiestemming kwamen. "Een vriendin is net in Jamaica geweest en ik zag haar prachtige foto's op Facebook. Nu staat mijn dochter met een mooie stand op deze beurs, dus wie weet wordt het onze volgende bestemming."

In Nederland is de reismarkt vrij killing, er is flinke concurrentie. Ik zag bij veel stands huidige trends in de sector terug. Mensen stellen tegenwoordig bijvoorbeeld graag zelf hun vakantie samen.
Inspirerende reizen
Drie experts uit de toeristische sector beoordeelden de presentaties van de projectgroepen: Ellen Bulthuis, productmanager en duurzaamheidscoördinator bij Koning Aap, productmanager Rob Segaar (Thomas Cook) en Sandra Kuggeleijn. De laatste was tot voor kort consultant bij Aviareps, een toeristisch marketing- en pr-bureau. Begin deze maand ging ze aan de slag als docent bij HTRO. Bij de opleiding TM bleken Myanmar en ‘To the Roots of Life’ hun product het beste te presenteren. Bij de laatste stand brachten de tweedejaarsstudenten inspirerende reizen naar ‘blue zones’ aan de man, regio’s waar mensen door een gezonde levenswijze gemiddeld erg oud worden. De winnende groepen van HTRO waren ‘Srprs.me in Holland’, die verrassende uitstapjes in Nederland aanbood, en ‘Chili Heel Compleet’.
Het viel ‘jurylid’ Ellen Bulthuis op dat het gemiddelde niveau van de stands hoog was. En dat is maar goed ook: “In Nederland is de reismarkt vrij killing, er is flinke concurrentie. Ik zag bij veel stands huidige trends in de sector terug. Mensen stellen tegenwoordig bijvoorbeeld graag zelf hun vakantie samen.” Ook Rob Segaar was te spreken over de manier waarop de studenten zichzelf presenteerden: “Ze waren opvallend betrokken en enthousiast. Ik liet elk groepslid het product toelichten. Zo kreeg ik een goed beeld van de samenwerking.” De winnaars kregen bubbels, bioscoopbonnen en presentjes van de vakexperts.