Amsterdam,
23
januari
2018
|
09:01
Europe/Amsterdam

FICA Winter Event met verrassende en innovatieve resultaten!

Hoe maak je lekker gebak met groenten? Wat is een ‘Buurkoe’? Wat heeft een DNA-analyse met voeding te maken? En hoe maak je plantaardige yoghurt? Vorige week maandag gaven de vierdejaarsstudenten Food Commerce & Technology van Inholland antwoord op deze vragen en nog veel meer. In samenwerking met bedrijven uit de voedingssector werkten de studenten aan uitdagende en innovatieve praktijkopdrachten. Tijdens het FICA Winter Event in Amsterdam presenteerden zij de resultaten van deze praktijkopdrachten.

 

Mieke Schrijvers, docent voeding en specialist bij het Wellantcollege, opent het FICA Winter Event en stelt de drie juryleden voor. Ciska Pouw (FICA), Sil de Weert (mbo-ambassadeur van Nederland) en Renee Boerefijn (IOI Loders Croklaan) beoordelen de presentaties van de studenten op inhoud en originaliteit.

Robin Toorn, over zijn onderzoek naar melk van de individuele koe.
We willen 'hard loeien' op digitale media.
Robin Toorn, over zijn onderzoek naar melk van de individuele koe.

Buurkoe
‘Buurkoe’ wint de prijs voor de meest originele presentatie. Inholland-studenten Lucas Stuurman, Robin Toorn, Lucas Draskoczy, Nikki van Emmerik en student Martine Oostwoud van het Wellantcollege deden onderzoek over melk van de individuele koe bij TOP bv. De melk die de consument in de supermarkt koopt, bevat melk van allerlei verschillende koeien. Melk van de individuele koe is afkomstig van één koe ofwel zoals de studenten zeggen de Buurkoe.

‘’De melk van de individuele koe wordt niet bewerkt. Hierdoor behoud je de pure smaak en is de melk veel lekkerder’’, aldus Martine. ‘’De consument moet een connectie krijgen met de koe en niet met het merk. Ze moeten de koe echt leren kennen’’, aldus Robin. De studenten laten als voorbeeld een Instagramfoto zien van een koe genaamd Bertie. Bertie staat rustig in de wei te grazen. Wie zegt nog nee tegen de melk van Bertie? ‘’We willen ‘hard loeien’ op digitale media en onze boodschap zo veel mogelijk verspreiden’’, voegt Robin toe. Volgens jurylid Sil de Weert was het een mooi verhaal, leuk thema en gebracht met humor.

TOPhurt
Inholland-studenten Robin Döderlein de Win, Frank van der Jagt, Carlijn de Roos, Manouk Wester en Sascha Zeldenrijk van Wellantcollege winnen de prijs voor de beste presentatie op inhoud. Zij deden hun praktijkopdracht ook bij TOP bv en ontwikkelden TOPhurt; plantaardige yoghurt. ‘’75% van de wereldbevolking is lactose intolerant’’, vertelt Frank. Volgens de studenten is het daarom erg interessant om plantaardige yoghurt te ontwikkelen. ‘’Wij hebben gekeken naar de eigenschappen van echte yoghurt. Deze eigenschappen hebben we nagemaakt en dat is gelukt!’’, voegt Frank toe. ‘’We hebben veel getest en geproefd’’, legt Carlijn uit. De studenten hebben geprobeerd de smaak van echte yoghurt na te maken. Hoe de studenten dit hebben gedaan en waar de yoghurt uit bestaat is (TOP)geheim, maar de bezoekers konden de plantaardige yoghurt wel proeven. De jury vond de opdracht inhoudelijk erg sterk en innovatief.

Andere genomineerde projecten waren: ‘Organiseren kun je leren’ van opdrachtgever FICA, ‘XX Chef’ en ‘Bewust, gezond en duurzaam’ van opdrachtgever NMK Esbaco.

Smaakprofessor Peter Klosse
Eten en drinken vormen de rode draad in mijn leven.
Smaakprofessor Peter Klosse

Wat is smaak?
Dé smaakprofessor, Peter Klosse, is gastspreker tijdens het FICA Winter Event. Klosse is in zijn carrière vooral op zoek naar de wortels van de gastronomie (studie naar smaak van voedsel met alles wat daarbij hoort). Klosse is eigenaar van toprestaurant De Echoput en lector bij Hogeschool Zuyd. ‘’Eten en drinken vormt de rode draad in mijn leven. Niet alleen zakelijk en privé, maar vooral ook academisch. Een groot deel van mijn leven staat in het teken van het trachten te doorgronden van smaak en proeven’’, aldus Klosse.

De smaakprofessor vertelt hoe je het begrip ‘smaak’ meetbaar maakt. Bij smaak denk je al snel aan de bekende smaken: zoet, zuur, zout en bitter. Volgens Klosse moeten we op een andere manier denken. Al ons voedsel bestaat uit de ‘grote vier’: water, vetten, koolhydraten en eiwitten. ‘’Hoe smaakt dat dan? Heel verschillend. Wat hebben ze gemeen? Mondgevoel’’, legt Klosse uit. Het mondgevoel kan bijvoorbeeld smeuïg, droog, fris, rond of zacht zijn. Dit is afhankelijk van de verdeling van de grote vier. ‘’Bevat een product in vergelijking veel vet? Dan is het mondgevoel smeuïg’’, aldus de smaakprofessor. Door te meten in welke verhouding de grote vier aanwezig zijn in een product, kun je zeggen welk mondgevoel iets heeft. Zo kun je smaak meetbaar maken en erachter komen wie wat lekker vindt. ‘’Smaak is een instrument dat je kunt aanpassen op de voorkeuren van mensen’’, voegt Klosse als laatste toe.

 

Martijn Rol, foodspecialist bij de Rabobank.
De vraag naar voeding gaat wereldwijd exploderen.
Martijn Rol, foodspecialist bij de Rabobank.

Noodzaak innovatie in food
Gastspreker Martijn Rol, sectorspecialist Food bij de Rabobank, bespreekt de trends en het consumentengedrag in de food sector. Rol benadrukt waarom innovatie in food zo belangrijk is. ‘’De vraag naar voeding gaat wereldwijd exploderen. In de komende vijftig jaar moeten wij net zo veel voeding produceren als in de afgelopen 2000 jaar om te voldoen aan de voedselvraag’’, aldus Rol. Volgens Rol moet alles duurzamer en dat vanuit de noodzaak om de wereld te voeden.

Over het consumentengedrag in de voedingssector vertelt Rol: De consument koopt zijn dagelijkse producten het liefst zo goedkoop mogelijk. Terwijl hij of zij aan de andere kant wel meer betaald voor producten met meer beleving. ‘’De consument die doordeweeks bijvoorbeeld bij de Lidl zijn boodschappen doet, gaat in het weekend wel naar een vijfsterrenrestaurant’’, legt Rol uit. ‘’Het middensegment heeft onvoldoende toegevoegde waarde, bedrijven hierin gaan failliet. Een goed voorbeeld hiervan is de V&D. Rol noemt het premium merk Tony’s Chocolonely als voorbeeld van een product met veel toegevoegde waarde. ‘’De factoren eerlijk, authentiek en transparant, zorgen voor succesvol concept’’, aldus Rol.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.