22
september
2022
|
15:27
Europe/Amsterdam

Flexibiliteit in het onderwijs: laten zien wat je kan en wat je nog moet leren

Mirjam van Meningen - projectleider Flexibele Deeltijd Verpleegkunde

Mirjam van Meningen

Het stapelen van studies en opleidingen en meenemen van werk en levenservaring, sluit helemaal aan bij het motto van de overheid: ‘Een leven lang leren’. Dat gaat ervan uit dat het nooit te laat is om bij te leren en zo te groeien als professional. De flexibele leerroute van Inholland tot zorgprofessional past precies in dit plaatje. Mijn eigen loopbaan trouwens ook. 

Meteen na mijn mbo opleiding in de zorg, ben ik gaan werken. Pas later besloot ik bij te leren; eerst verpleegkunde bij Inholland, daarna nog een bachelor én een master. Ik ben gaan les geven bij Inholland en daar uiteindelijk projectleider Flexibele Deeltijd geworden. Samen met collega’s heb ik de flexibele leerroute Verpleegkunde vormgegeven. Met deze deeltijd opleiding geven we gehoor aan een signaal uit de zorg. Daar staan ze namelijk te springen om verpleegkundigen met onderzoekende en analytische vermogens op hbo niveau. Onze verkorte flexibele leerroute hebben we samen met het academisch ziekenhuis VU UMC vormgegeven. Daar weten ze als geen ander waar behoefte aan is en hebben een belangrijke rol gespeeld in onze samenwerking. 

Laten zien wat je kan en wat je nog moet leren 
Het belangrijkste uitgangspunt van onze route is: Je laat zelf zien wat je al kan en wat je nog moet leren. Ideaal voor doorstromers uit het mbo met ervaring in de zorg, maar ook voor zij-instromers die zich willen omscholen tot zorgprofessionals. Om hen op hbo niveau te krijgen, hebben we 24 leeruitkomsten vastgesteld die uit het beroepsprofiel Bachelor Nursing 2020 komen. Per uitkomst bepalen studenten zelf of de benodigde kennis en kunde al op het gewenste niveau is of dat er nog onderwijs nodig is. 

Complexe zorgprocessen doorgronden 
Op deze manier hoef je als student geen vakken te volgen die je al beheerst. Dat scheelt nogal. Zo kan een mbo verpleegkundige die kwaliteitsplannen schrijft voor haar werkgever met die plannen aantonen dat ze over organisatorische competenties beschikt. En bovendien in staat is complexe zorgprocessen te doorgronden om verbeteringen voor te stellen. Dus niet alleen hun eigen taken kunnen uitvoeren maar overstijgend kunnen werken. Ook zij-instromers die nooit eerder in de zorg werkten, profiteren van deze leerroute. Zij nemen andere ervaringen mee. Denk aan een communicatiemedewerker die verschillende gesprekstechnieken beheerst, een belangrijke vaardigheid in de zorg. 

Persoonlijke benadering 
We gooien de deeltijdstudent niet in het diepe. Een coachende docent, die ervaring heeft als verpleegkundige in diverse werkvelden, adviseert studenten bij het opstellen van een eigen leerplan. Gedurende de hele opleiding blijven deze coach en de student aan elkaar verbonden. Zo leren ze elkaar goed kennen. Die persoonlijke benadering wordt door onze studenten enorm gewaardeerd. Vooral omdat de combinatie van leren en werken best pittig kan zijn. Dan is het fijn dat je iemand hebt waar mee je kunt sparren. Precies om die reden motiveren we ook studenten om met elkaar op te trekken en van elkaars feed back te leren. 

Nooit te laat 
Het mooie van onze flexibele leerroute is dat er veel toetsmomenten zijn en dat we om de tien weken ons volledige lesaanbod aanbieden. Hierdoor kunnen studenten dus écht zelf de regie nemen. Het biedt ze ruimte om een bepaald vak even op te schorten omdat hun aandacht elders nodig is. Of juist eerder te doen. Door ons aanbod zo te organiseren, voorkomen we dat studenten het gevoel hebben dat ze achter de feiten aanrennen. In tegendeel; we geven ze het gevoel dat ze nooit te laat zijn. 

Eye opener 
Dit flexibele opleiding is een fantastische eyeopener voor het onderwijs, studenten en de zorg. We weten nu allemaal dat er meerdere wegen naar een diploma leiden. Ervaring telt ook. Als je die kunt laten zien, wordt dat ook gewaardeerd met een diploma. In de zorg zijn ze net zo blij met deze ontwikkeling als wij. We leveren namelijk nieuwe zorgprofessionals op hoog niveau af. 
 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.