Rotterdam,
19
oktober
2022
|
16:18
Europe/Amsterdam

Integrale Veiligheidskunde organiseert grootste Blended Intensive Program

Hogeschool Inholland Rotterdam, Høgskulen på Vestlandet (Noorwegen) en Universidade do Porto (Portugal) startten op 3 oktober het Blended Intensive Program (BIP). Een week lang werkten in totaal 85 studenten aan een beroepsauthentieke casus met de thema’s stedelijke transformatie en openbare veiligheid. Ze ontwikkelden daarbij hun multidisciplinaire en interculturele vaardigheden. Het programma dat georganiseerd werd vanuit de opleiding Integrale Veiligheidskunde was het grootste BIP van Inholland tot nu toe, gesponsord door Erasmus+.

De Kop van Zuid als casus
De wereld om ons heen verandert sneller dan ooit en dat geldt ook voor onze steden. Deze snelle verandering biedt nieuwe kansen voor burgers en overheden, maar ook uitdagingen die bij voorkeur in een vroeg stadium aangepakt moeten worden. De Nederlandse, Noorse en Portugese studenten werkten samen aan de casus die vlak voor de hogeschool aan de Kop van Zuid ligt. De plannen voor de Rijnhaven, waar de komende jaren een stadspark en meerdere appartementencomplexen worden ontwikkeld. Wat zijn de effecten van deze stedenbouwkundige ingreep op de veiligheid en leefbaarheid van de omgeving? De studenten keken zowel naar de Wilhelminapier en Katendrecht als naar het nieuw te ontwikkelen plan voor de Rijnhaven.

Interdisciplinaire en multiculturele teams
Het BIP biedt studenten de mogelijkheid om tools te leren waarmee ze de uitdagingen op het gebied van stadsplanning en openbare veiligheid analyseren. Om vervolgens creatieve, haalbare oplossingen te vinden én deze toe te passen in de praktijk. Naast het online samenwerken is deze fysieke intensieve week onmisbaar. Studenten ervaren hoe het is om in een interdisciplinair en multicultureel team te werken. 

“Elke dag kregen de studenten in de ochtend een masterclass waarin ze een specifieke methode leerden. ’s Middags gingen ze naar hun focus area om de methode in de praktijk toe te passen en te analyseren. Na het veldwerk waren er sociale activiteiten, zoals diners en buddy tours, waarin we de studenten uitdaagden hun interculturele skills te ontwikkelen”, vertelt Manuel Lopez trots. Hij is docent-expert bij de opleiding Integrale Veiligheidskunde en een van de organisators van het programma. “Aan het einde van het project pitchten de studenten hun bevindingen aan hun opdrachtgever. Er deden 50 studenten mee van Integrale Veiligheidskunde vanuit Inholland Rotterdam, 20 studenten Stedenbouw vanuit Noorwegen en 16 studenten Criminologie vanuit Portugal”, aldus Manuel. Op de vraag wat de studenten van deze week vonden, zijn de reacties positief: "I loved everything! The buddy tour on Wednesday was great! Good energy all the time!”