20
juli
2022
|
11:33
Europe/Amsterdam

Hoe kan Inholland de inclusie van internationale studenten bevorderen?

Presentatie studenten lectoraat Diversiteit

‘Co-creating an inclusive Learning environment for everyone at Inholland’ was het onderwerp waar Jesse Morsch & Jack Duman, van de opleiding Business Innovation onlangs over presenteerden. De studenten deelden de uitkomsten van hun afstudeeronderzoek met de leden van de onderzoeksgroep Diversiteitsvraagstukken. Vanuit het perspectief van de internationale student en de docent die les geeft binnen een internationale opleiding, onderzochten ze hoe Inholland de inclusie van internationale studenten kan bevorderen.  

Een belangrijk onderwerp want internationale studenten lopen dikwijls tegen taal en cultuurproblemen aan waardoor ze zich geïsoleerd voelen. De oplossing bestaat uit een platform voor studenten én docenten zodat ze beiden de juiste tools krijgen om bijvoorbeeld met cultuurverschillen om te gaan en ervaringen te delen.   

Voor de opleiding Business Innovation bestaat het afstudeertraject niet alleen uit het doen van onderzoek, maar voornamelijk het bedenken, conceptualiseren en testen van een innovatie die een ‘probleem’ oplossen. Hierdoor hebben de studenten, Jesse Morsch en Jack Duman, bruikbare oplossingen ontwikkeld. Het lectoraat Diversiteitsvraagstukken gaat onderzoeken hoe we de uitkomsten van dit onderzoek Inholland breed kunnen implementeren.

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
drs. Chri Nesjar, MA
21
July
2022
Internationale studenten die van buiten Europa afkomstig zijn, moeten voldoen aan de MoMi-regels (minimaal 30 EC behalen per studiejaar in de Bachelorfase). In hun derde leerjaar houdt dit in dat ze minimaal hun keuzevak/minor moeten voltooien of hun stage. Echter, omdat de meeste bedrijven in Nederland eisen dat een stagiair vloeiend Nederlands spreekt, komen internationale studenten in aanmerking voor veel minder stages, en lukt het ze soms niet om er eentje te bemachtigen in het derde leerjaar. Als ze daarnaast hun minor niet geheel afsluiten maar selchts voor een deel, met herkansingen in het verschiet, dan lukt het ze dus ook niet om te voldoen aan de MoMi-regels en krijgen ze aan het begin van de zomdervakantie een bericht van de Admissions Office dat ze zich niet meer mogen inschrijven voor de studie in het volgende studiejaar, dat hun recht op een visum vervalt en dat dit zal worden doorgegeven aan de IND.
Ik heb al meerdere studenten hierover gesproken, die volledig in de stress waren geschoten omdat ze bang waren dat ze het land zouden worden uitgezet of die bij terugkeer van vakantie niet meer tot Nederland zouden worden toegelaten.
Dus mijn antwoord op de vraag "Hoe kan Inholland de inclusie van internationale studenten bevorderen?" is, stuur ze in ieder geval niet aan het begin van de zomervakantie een bericht dat ze niet meer welkom zijn als student en tevens zullen worden aangegeven aan de IND. Wellicht kan een derglijk bericht beter na de zomer worden gestuurd, als hun PO-coaches weer aanwezig zijn, zodat ze er niet alleen voor staan en nergens terecht kunnen met hun vragen en emoties. Met andere woorden, behandel ze op een meer respectvol en humaan manier. Dat zou een mooi begin zijn.
Daan Stet
21
July
2022
Dank voor je reactie en feedback. We geven het mee aan de contactpersonen van onze internationale opleidingen. Daan Stet, redactie.