Alkmaar,
02
september
2021
|
18:19
Europe/Amsterdam

‘Ik denk dat we ons opmaken voor een spetterend jaar’

Team Weed Burger wint 24 uurs Onderwijsbattle tijdens Inholland-jaaropening

Hoe studenten van Inholland multidisciplinair succesvol en innovatief werken aan maatschappelijke vraagstukken uit het werkveld, werd donderdag 2 september duidelijk tijdens de jaaropening van Hogeschool Inholland én natuurlijk de finale van de 24 uurs Onderwijsbattle: Connect to Create. Ooit bedacht hoe je duurzame zeewierburgers wereldwijd populair maakt?

Bij Inholland heeft iedereen zin om elkaar weer te ontmoeten, zeker nu er na lange tijd weer onderwijs mogelijk is op locatie. “Ik denk dat we ons opmaken voor een spetterend jaar. Er hangt echt een vibe”, zegt collegevoorzitter Bart Combee dan ook tegen presentator (én oud-Inholland student en -collega) Donatello Piras, tijdens de live-uitzending vanuit Inholland Alkmaar. “Voor ons onderwijs is het beter om het weer op de locaties te geven. Waarbij we van sommige dingen hebben geleerd dat het beter is ze om online te doen.”

‘Een pittige en leerzame 24 uur’
In aanloop naar de jaaropening werkten zeven multidisciplinaire studententeams 24 uur lang aan verschillende praktijkcases van werkveldpartners van Hogeschool Inholland. Na een zenuwslopende dag in het AFAS Stadion mochten drie van de teams met kleine oogjes hun pitch doen voor de jury, bestaande uit Inholland-collegelid Mieke van den Berg, lector Design Thinking Guido Stompff en voormalig tophockeyster (én oud-Inholland-student) Kim Lammers.

Het winnende team van Joep en Jorien gebruikte de “pittige en leerzame” 24 uur om met een strategie te komen om The Dutch Weed Burger succesvol en blijvend in de markt te zetten. Vooral belangrijk voor een duurzame toekomst zonder vlees. De vegetarische zeewierburger heeft volgens deze studenten het meest kans van slagen door het populair te maken bij een jong publiek.

‘De Nederlandse Red Bull’
“We willen The Dutch Weed Burger, dat van zichzelf al een stoer product is, nog beter inzetten als ‘het stoere product’ voor de jeugd”, geven Joep en Jorien aan in hun pitch. Ze tonen hoe, door de burgers te verkopen op bijvoorbeeld skate-events. Even een burger naar binnen werken en vervolgens weer de half pipe in. “Op deze manier associëren jongeren de weedburger niet met een boomknuffelaar, maar met actiesport! We hopen dat de jeugd zo enthousiast wordt en dat we op den duur met de Weed Burger de ‘Nederlandse Red Bull’ in huis hebben.”

Mieke van den Berg, collegelid en juryvoorzitter 24 uurs Onderwijsbattle

De combinatie met het sportieve, het zeer bruikbare en originele plan maakte dat de jury én het publiek unaniem kozen voor The Dutch Weed Burger als winnaar. Juryvoorzitter Mieke van den Berg: “Het concrete, de combinatie met het sportieve; we zien dit gebeuren!” En lector Guido Stompff: “Dit is heel concreet, hier kun je morgen mee aan de slag. Ik ben dan ook benieuwd wanneer de opdrachtgever jullie belt en vraagt: hoe gaan we hiermee verder?”

‘Alle teams waren supergoed!’
Met een cheque van 2.000 euro (te besteden aan eigen professionele ontwikkeling) kunnen de winnaars rustig en verdiend gaan slapen. “Geweldig, ik had dit zo niet verwacht”, zegt Jorien. Daaraan toevoegend: “Vooral ook omdat alle teams zo supergoed waren.” Doelend op onder andere de mede-finalisten die duurzame toekomstplannen maakten voor de oevers langs het Alkmaars kanaal en de historische Alkmaarse binnenstad. Zoals een andere deelnemer zei: “Tijdens de Ondwijsbattle was er eigenlijk nauwelijks sprake van onderlinge strijd. Iedereen hielp elkaar juist en adviseerde elkaar. Dat in een sfeer alsof we elkaar al jaren kenden. Ongelooflijk dat die onderlinge band zo snel kan groeien.”

Donatello Piras in gesprek met Inholland-collegevoorzitter Bart Combee

Collegevoorzitter Bart Combee, die tijdens de 24 uurs Onderwijsbattle een paar momenten langs kwam, herkent de energie. “Zoals ik Inholland zie zijn we een bruisend vat van innovatie van experimenteren. En het leuke van de Onderwijsbattle is dat het een soort snelkookpan is van alle dingen die je belangrijk vindt, heel dicht op elkaar. Het gaat om echte opdrachtgevers met opdrachten die in de samenleving spelen, met studenten van heel verschillende opleidingen die met elkaar samenwerken. In korte tijd moet je leren produceren, samenwerken. Dat zijn allerlei dingen die we in het onderwijs belangrijk vinden. En we leren er zelf natuurlijk ook van.”

‘Deze battle is kenmerkend voor ons onderwijs’
Wat tijdens de battle gebeurt is volgens Combee ook kenmerkend voor het onderwijs van Inholland. In die zin dat de ‘Inholland-professional’ meer leert dan alleen een vak, bijvoorbeeld communicatievaardigheden om met collega’s uit andere vakgebieden samen te werken en zo tot een gezamenlijk doel te komen. “Hoe beter je toegerust bent om meer te kunnen dan je vak, hoe effectiever je kunt zijn op de arbeidsmarkt. Het maakt je niet alleen effectiever, maar het geeft je werk ook meer betekenis.”

Presentator Donatello Piras in gesprek met hockeyvedette Kim Lammers

Hockeyvedette Kim Lammers glimt als ze ziet wat de studenten met haar delen. Als geen ander weet zij hoe goed samenwerking in een team kan werken, vooral door de kracht van diversiteit daarbij te benutten. “Met 11 Ronaldo’s word je geen wereldkampioen, daar geloof ik niet in. Het gaat er vooral om dat je in je team authentiek en jezelf kunt zijn en daarin de samenwerking te stimuleren. Het is misschien leuk als je de beste spelers op papier hebt, maar dat betekent zeker geen gegarandeerde gouden plak.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.