Haarlem,
05
oktober
2022
|
11:38
Europe/Amsterdam

Kennismaking luchtvracht met serious game Aircargo@airports

Met de introductie van de serious game Aircargo@airports kunnen studenten van hogeschool Inholland spelenderwijs kennismaken met de luchtvracht en bijbehorende vervoers- en goederenprocessen. Deze nieuwe businessgame staat in het teken van supply chain management. Het spel is ontwikkeld in samenwerking met Inholland-studenten en is mede gesubsidieerd door de Topsector Logistiek. Het is de bedoeling dat alle studenten die een vorm van logistiek onderwijs volgen, dit spel doorlopen en voorbereid op stage gaan.

CDM@Airports
De aanleiding voor deze game als onderwijsmiddel is het onderzoeksproject van Living Lab CDM@Airports. Binnen dit project wordt er met studenten in living labs aan casussen gewerkt. Inholland, sinds tien jaar met onderzoek betrokken bij de luchtvracht, heeft veel studenten die stagelopen en afstuderen binnen de luchtvrachtindustrie.

“Met dit spel willen we studenten kennis laten maken met het reilen en zeilen van het luchtvrachtproces”, vertelt Giovanni Douven, gamebeheerder en docentonderzoeker bij Inholland. “Veel studenten hebben geen idee wat werken op een luchthaven en de bijbehorende afhandeling inhoudt.” De hogeschool wil de game vanaf dit schooljaar verwerken in het lesprogramma van iedere student die gaat starten in de luchtvracht. Ook zullen de resultaten breder onder de aandacht worden gebracht en wordt de tool ook toegankelijk gemaakt voor gebruik door andere hogescholen.

Het spel spelen
De speler moet tijdens het spel onder andere focussen op een efficiëntere en effectievere afhandeling en een snellere voltooiing van het afhandelingsproces op de luchthaven. Een hogere werksnelheid en een betere efficiency levert meer geld op, dat zie je in de game ook meteen terug in de inkomende geldstroom.

Tutorial
De tutorial aan het begin van het spel legt alle onderdelen gedetailleerd uit. Je ziet de vracht vanuit de shipper binnenkomen bij de forwarder, waar je vervolgens zelf de vracht controleert en kijkt of het nog een securitycheck nodig heeft of dat het direct door de douane naar de handler bij het warehouse kan. Aangekomen in het warehouse kun je containers efficiënt vullen, voordat de handler de lading incheckt en richting de airline brengt. De ontwikkelaars zijn nog bezig om de luchthaven duurzamer te maken. Zo is CDM@Airports in gesprek met BigMile voor het implementeren van een CO2-meter.

Vooraanmeldingsproces
“De game is behalve voor studenten ook interessant voor nieuwkomers en medewerkers van bedrijven die betrokken zijn bij de vrachtlogistiek op bijvoorbeeld Schiphol”, vertelt Douven. Op deze manier kunnen ze volgens hem namelijk vrijblijvend kennismaken met de voordelen van het digitale vooraanmeldingsproces.

Op die manier kun je je chauffeur vooraf registreren, cargo aanmelden, vastleggen en tijdsloten vooraf reserveren, wat resulteert in een efficiënter en soepeler doorloopproces. “Dat is de kracht van dit spel. Hoe beter je plant, hoe meer punten je krijgt. En in de praktijk is dat precies wat Schiphol probeert te stimuleren, dat de forwarders hun vracht ruim van tevoren aanmelden. We hebben regelmatig files op Schiphol en dat komt omdat vrachtwagens te pas en te onpas gewoon naar de luchthaven rijden en hun vracht brengen zonder dat ze het aanmelden. We proberen met dit spel te laten zien dat je sneller wordt afgehandeld als je je van tevoren aanmeldt.”

Bovenstaand artikel is geschreven voor het magazine Logistiek en gepubliceerd op hun online platform
Lees dit artikel over de werkwijze van het Living Lab CDM@Airports en het artikel over de lancering van deze business game.

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Jan Willem Huisman
10
October
2022
Fijn om te horen dat het gelukt is de game opnieuw te maken. Wel goed om te weten dat het spel oorspronkelijk is ontwikkeld door IJsfontein.
Fijne dag