Rotterdam,
25
februari
2022
|
11:11
Europe/Amsterdam

Lab Lombardijen gaat officieel van start

Tekenen intentieverklaring Lab Lombardijen inzoom

Lab Lombardijen is een samenwerking van Gemeente Rotterdam en Hogeschool Inholland en is een experiment tot september 2025. Dit  nieuwe Living Lab is op 23 februari officieel gestart. In het living lab onderzoeken studenten en onderzoekers samen met de bewoners en organisaties in de wijk de unieke en moeilijk op te lossen problemen. “Blijf vooral gesprekken voeren van hart tot hart.”

Knuffels van Bert en Ernie, een goed gevulde spelletjeskast en vlaggetjesslingers; de speelotheek van ‘Het Huis van de Wijk’ in Lombardijen was het decor voor het feestelijke moment. Michiel Grauss, wethouder van gemeente Rotterdam (armoedebestrijding, schuldenaanpak en informele zorg) en Huug de Deugd, lid College van Bestuur van Hogeschool Inholland, tekenden de intentieverklaring om samen aan de slag te gaan met het lab.

Wat is een living lab?
Een living lab is een gemeenschap (in de wijk) waarin onderwijs, onderzoek, bedrijfsleven en andere publieke en private partners (het beroepenveld) samen bijdragen aan leren, werken en innoveren. Een living lab maakt het mogelijk om samen met de bewoners en organisaties in de wijk de ‘wicked problems’ te identificeren, daar concrete plannen voor te bedenken en die proberen te verwezenlijken. Een wicked problem is een uniek probleem dat moeilijk is op te lossen door incomplete of tegengestelde informatie binnen een veranderende context.

‘Ga juist naar de wijk toe’
Voor het officiële tekenmoment lichten wethouder Grauss en collegelid De Deugd toe waarom zij de samenwerking aangaan. Om structureel een wijk te verbeteren, is het volgens Grauss belangrijk om actief en voor een lange periode in de wijk aanwezig te zijn. “Iets wat corona er niet makkelijker op heeft gemaakt. In crisis moeten we niet weggaan uit de wijk, maar juist ernaartoe en contact hebben met de bewoners.” Dat het Lab Lombardijen voor zeker 3,5 jaar in de wijk gaat draaien, past daarom bij zijn filosofie: “Mooi dat studenten met hun enthousiasme en motivatie dit gaan doen.”

Multi-problematiek vraagt een brede blik
Lombardijen is volgens Grauss een ingewikkelde wijk met eentonige bouw en uitdagingen qua veiligheid en sociaal-maatschappelijke kwesties. Deze niet eenduidige vraagstukken vormen voor Inholland de basis van het nieuwe onderwijs, omdat die alleen kunnen worden opgelost met multidisciplinair werken. Met andere woorden, multi-problematiek vraagt een open, brede blik om tot een goede oplossing te komen.

‘Het gaat ingewikkeld worden’
”Dat klinkt fancy”, zegt Huug de Deugd, “maar het gaat om híer zitten en het met de mensen gaan doen. De wijk ingaan; dat is het mooie van beroepsonderwijs.” Volgens De Deugd is het bovendien  belangrijk om realistische verwachtingen te hebben en die naar elkaar uit te spreken. “Het gaat ingewikkeld worden.” Dan wordt er gelachen, maar iedereen voelt zijn boodschap. “We gaan er allemaal voor, maar we kunnen niet beloven dat het lab alle problemen zal oplossen.”

Blijf gesprekken voeren van hart tot hart
Grauss is het daar mee eens. “Blijf vooral gesprekken voeren van hart tot hart”, benadrukt hij. “Durf de scherpte erin te houden.” Waarmee hij alle betrokkenen bij het lab vraagt om de dingen te benoemen die benoemd mogen worden. “Anders groei je niet.”