Haarlem,
24
augustus
2020
|
08:18
Europe/Amsterdam

Maak de verbinding op de Online Onderwijsdag 27 augustus!

De techniek én pedagogiek van goed online onderwijs

Onlineonderwijsdag7

Op 27 augustus heten we je van harte welkom op de Online Onderwijsdag. Vanaf 9.00 tot 15.15 zijn er verschillende online sessies, vol met inspiratie hoe je onderwijs optimaal online inricht. Natuurlijk de ‘usual suspects’, zoals handige tools en applicaties. Maar een extra grote rol is weggelegd voor de pedagogische kant van onderwijs: hoe maak je echt online contact met je studenten en hoe houd je ze actief en betrokken?

Van techniek tot pedagogiek: voor ieder wat wils
De online onderwijsdag heeft voor elke docent en ondersteuner wat wils. Zoals de technische kant: hoe zet je een goede online les in elkaar en hoe werk je efficiënt samen? Maar met name de binding met studenten staat centraal. Met welke manieren kun je de betrokkenheid van studenten beïnvloeden? En ook: hoe maak je je onderwijs léuk? Plus alles daartussenin, op het gebied van lesgeven, samenwerken en verbinden.


Bekijk direct het volledige programma. Klik op een titel en je ziet direct waar de sessie over gaat.

Speciale webinars voor nieuwe collega's 
Ook voor onze nieuwe docenten hebben we aantal handige webinars, waarin onder meer de basis van didactiek aan bod komt. Z
ij komen namelijk niet altijd uit het onderwijs, maar steeds vaker uit bijvoorbeeld het bedrijfsleven. Verder is er een app in de maak waarmee je alles op het gebied van online onderwijs op zak hebt. Deze hopen we de 27e te kunnen laten zien.

Inschrijven niet nodig, maar houd de 27e vrij
Het is niet nodig om je van tevoren aan te melden. Je kunt deze dag gewoon ‘instappen’ in een sessie naar keuze. Het wordt een heel afwisselend, aantrekkelijk programma, dus we hopen natuurlijk je deze dag in een van de sessies tegen te komen!

Ben je er niet bij? Kijk dan later terug!
Kun je er die dag niet bij zijn of een bepaald webinar niet bijwonen? Geen probleem: we nemen de webinars op en plaatsen deze in Stream. Zo kijk je ze terug wanneer het je uitkomt.

In ieder geval op het programma:

Studentbetrokkenheid
Door Ria Jacobi, beleidsadviseur onderwijsinnovatie & technologie en Hans Rader, 
docent Master Leren & Innoveren.

Ria: “Studentbetrokkenheid is nu belangrijker dan ooit. Hoe zorg je voor persoonlijk en dichtbij onderwijs-op-afstand? Studenten missen het contact. Ze missen ook ‘de stok achter de deur’. Als er geen college is, waarvoor kom je nog je bed uit? Wat kun je doen als docent om studenten te stimuleren bij en te begeleiden in hun zelfsturing? Het ontwerp van de online cursus, en met name daarbij de inzet van Moodle, kan daarin al een grote bijdrage leveren. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat structuur en heldere communicatie studentenwelzijn en -betrokkenheid helpt. We starten de webinar met wat studenten motiveert. We nemen resultaten van onderzoek over studentwelzijn mee en bespreken hoe je dit vertaalt in je onderwijsontwerp en in je begeleiding. Zo hopen we dat de webinar je helpt om periode 1 goed in te gaan.”

Mahara, best practice inzet portfolio
Door Bob Götte en WooJung Rusthoven, docenten bij Crossmediale Communicatie.

Bob: “We hebben afgelopen maanden allemaal gigantische stappen in de inzet van technologie in ons onderwijs. Eventuele technologische koudwatervrees is daarmee wel verdwenen. De volgende logische stap is dat we gaan nadenken over hoe je die technologie nu echt didactisch effectief inzet. Waarbij je het goede behoudt als de kaders weer wat versoepelen. Bij de Ad Crossmediale Communicatie constateerden we dat we de transitie naar online eigenlijk relatief eenvoudig konden maken. Dat kwam onder meer doordat we al intensief gebruik maakten van Moodle, Mahara en Office 365. Op de Online Onderwijsdag delen wij onze ervaringen met de portfoliotool Mahara. We laten bijvoorbeeld zien hoe we Mahara benutten om het leerproces van studenten te structureren en te ondersteunen in een opleiding met een flexibele leerweg. Ook laten we zien hoe wij ons als team hierin hebben geprofessionaliseerd.”