Rotterdam,
19
oktober
2022
|
10:49
Europe/Amsterdam

Megahackaton in Rotterdam helpt ondernemers bij digitalisering

hackathon

Tijdens een megahackathon in Rotterdam hebben studenten van hogescholen en mbo-scholen in één dag vijftien vraagstukken van ondernemers aangepakt op het gebied van online marketing. De hackathon werd georganiseerd in een multidisciplinaire setting georganiseerd door Digiwerkplaats Rotterdam Rijnmond, met  studenten van Hogeschool Inholland (Incollab), Zadkine, Albeda, Techniek College Rotterdam en Hogeschool Rotterdam.

Doel van de hackaton was om in één dag vijftien ondernemers uit de regio Rotterdam Rijnmond te helpen met een digitaliseringsvraagstuk. Vanuit de overheid hebben ondernemers de opdracht gekregen  om de digitaliseringsslag te laten maken naar de 21ste eeuw. Veel ondernemers missen echter de vaardigheden en de middelen om mee te komen met de digitaal veranderende wereld. Daarom is er  subsidie om ondernemers hierbij te helpen. De hackaton is daar één van de vele voorbeelden van.

“De hackathon was een onwijs leerzaam evenement!”, zegt Lia Lakovis (student Business Studies in Alkmaar en stagiair bij InCollab) enthousiast. “Ik heb samengewerkt met studenten van verschillende leeftijden en opleidingen om een ondernemer te helpen met haar website. Ik heb heel veel van de andere studenten geleerd in een paar uur tijd. Zowel op het gebied van websites, als op het gebied van in het diepe worden gegooid met vreemden en samen voor een goede uitkomst zorgen.”

'Naar een hoger level'
Demi Larooij (student Integrale Veiligheidskunde in Rotterdam en stagiair bij InCollab) vond het leerzaam om ieder zijn expertise te zien en haar netwerk uit te breiden. "Bovendien was het een goede mogelijkheid om je samenwerkingsvaardigheden naar een hoger level te brengen, doordat iedereen van verschillende opleidingen en leeftijdscategorieën komt. Je aanpassingvermogen wordt daarin goed getest en ik vond het daardoor een hele leuke ervaring.”

Nieuwe kennis meteen toepassen
Studenten gingen met de vraagstukken aan de slag en kregen tussen de activiteiten door masterclasses, waarbij het de bedoeling was om de opgedane kennis rechtstreeks toe te passen bij de aanpak van het vraagstuk. 

Adviesrapport in één dag klaar
De mkb-ondernemers die een vraagstuk hadden ingediend, waren ook aanwezig en voedden desgevraagd de studenten met relevante informatie. Aan het eind van de dag hebben de ondernemers een praktisch adviesrapport en een goede pitch van de studenten ontvangen,  waarmee ze direct aan de slag kunnen gaan om hun website een boost te geven. Of het nu gaat om de vindbaarheid van de website, het verbeteren van de webwinkel of het verbeteren van de ‘klantreis’.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.