Rotterdam/Diemen,
11
december
2018
|
11:02
Europe/Amsterdam

Met Creative Growth Initiative naar de Smart City Expo in Barcelona

Studenten die het nieuwe onderwijsprogramma Creative Growth Initiative van het Domein Creative Business volgen waren vorige maand in Barcelona waar de jaarlijkse Smart City Expo World Congress plaatsvond. Het bezoek was een onderdeel van hun opdracht om samen met de gemeente Rotterdam te werken aan zinvolle en bruikbare ‘smart city’-toepassingen die inwoners en bezoekers daadwerkelijk kunnen gebruiken.

Foto: Martijn Roeleveld, Yentel Lanser, Emma Gers, Anna van der Weerden en Melanie Dorchain. Geheel rechts: Rob Schmidt, projectmanager Smart City & Digitale Economie van Gemeente Rotterdam.

The Smart City Expo is een grote beurs, met stands van bedrijven van over de hele wereld en verschillende landen stands. Iedere stand geeft weer wat zij bijdragen aan hun ‘smart city. Vaak met behulp van technologie en toepassingen op het gebied van big data laten steden zien hoe ver zij zijn in hun ontwikkeling.

‘Zoveel technologie, overweldigend en mega-interessant!’
“Wij waren twee dagen aanwezig op deze hele grote en leerzame expo”, vertelt Emma Geers van de opleiding Tourism Management. “Eerst hebben we eens rondgelopen op de beurs, om te kijken wat voor bedrijven er precies stonden en wat er allemaal te zien was. Best wel overweldigend en mega-interessant! Zoveel technologie, je verbaast je erover hoever steden al zijn in het ontwikkelen van bijvoorbeeld veiligheid.”

Emma doelt op gezichtsherkenningscamera’s in China, de meest moderne politiewagen met de nieuwste technologie, interactieve fietspaden en zelfs schoenen met trackingchips voor dementerende ouderen in Zuid-Korea. “Zoveel nieuws, en zoveel indrukken!”

Nederlandse smart cities
Ook namen Emma en haar medestudenten een kijkje bij het Holland Paviljoen, waar Nederlandse steden gezamenlijk de ontwikkelingen van hun ‘smart cities’ presenteerden en waar ook enkele bedrijven en startups vertegenwoordigd waren. “We hebben hier veel mensen kunnen spreken die allemaal op hun eigen manier zich bezighouden met de smart city. Veel oprichters van startups hebben allemaal een andere kijk op deze ontwikkeling. Heel leerzaam om deze mensen te spreken en ze ook te kunnen vertellen over óns project.”

Aangezien de Inholland-studenten de jongste bezoekers waren op de expo, kregen ze opvallend veel aandacht. “We kregen vragen als ‘wie zijn jullie?’ en ‘waarom zijn jullie hier?’. Als we dan vertelden dat we studenten waren uit Rotterdam, dachten ze dat we van een technische universiteit kwamen. Als we vertelden over ons plan om de stad Rotterdam te digitaliseren kregen we complimenten. Mensen waren er erg over te spreken. Al met al is het congres is zeker een eye-opener geweest! Het heeft ons veel nieuwe inzichten gegeven en een berg aan inspiratie voor CGI. Gemotiveerd gaan we verder met onze journey. We gaan nu van start met de fase prototyping!”

In het Creative Growth Initiative, een nieuwe vorm van activerend keuzeonderwijs, werken studenten van verschillende opleidingen van het Domein Creative Business aan een project in samenwerking met een echte ‘werkveldpartner’. Het CGI is een ‘vrij’ programma en benadert heel goed de manier van werken in de praktijk.

Ook meedoen?
Wil je ook samen met studenten van verschillende opleidingen deelnemen aan een uitdagend programma? Derdejaarsstudenten van het Domein Creative Business kunnen zich nog steeds aanmelden om deel te nemen aan het Creative Growth Initiative. Op Insite vind je meer informatie over het programma.
 

Voor informatie kun je natuurlijk ook mailen, naar rene.boonstra@inholland.nl (Rotterdam) of john.tielman@inholland.nl (Diemen).