Delft,
24
maart
2021
|
12:00
Europe/Amsterdam

Minor Challenge ondernemen levert Food Start-ups op

Ondernemende studenten beginnen eigen bedrijf

Foodproducten

Een eigen bedrijf opzetten al tijdens je studie. Het kan in de opleiding Food Commerce and Technology. Bij docent Zeger Stinis stroomt het ondernemersbloed flink door zijn aderen. Vol enthousiasme begeleidt hij dan ook de studenten in het derde en vierde jaar van hun opleiding. “Ondernemen bereid je enorm voor op het werkveld voor later, je leert jezelf echt goed kennen.”

“Ik zag dat er vanuit onze opleiding ontzettend veel leuke producten werden ontwikkeld, maar deze verdwenen altijd weer in de kast”, vertelt Zeger. “Zonde, het ondernemerschap is namelijk iets heel moois.” Bovendien vraagt het werkveld vaak naar ondernemende eigenschappen. Met deze insteek heeft Zeger, samen met collega Dylan Berkeveld, twee jaar geleden de minor Challenge Ondernemen opgericht. “Het begon eerst als een leermodule, maar heel veel studenten zetten hun bedrijf gewoon door.”

Verloop van derde naar vierde jaar
I
n het derde jaar van Food Commerce and Technology volgen de studenten het vak culinaire productontwikkeling. Hierin proberen zij ze een tof product/concept neer te zetten. Vervolgens kunnen de studenten ervoor kiezen om in het vierde jaar met de minor ‘Challenge Ondernemen’ hun product verder te produceren. De studenten leren hoe ze de productie kunnen opschalen, hoe ze een marketingplan moeten schrijven en welke socialmediakanalen ervoor moeten worden opgestart. De studenten moeten investeerders zoeken, zodat ze het product kunnen produceren en op de markt brengen. Aan het eind maken ze de balans op en kunnen de investeerders hopelijk met winst worden terugbetaald.

Met deze minor komen het ondernemerschap en het onderwijs bij elkaar, dat vind ik heel mooi om te zien
Zeger Stinis

Pitch battles
Daarnaast doen de studenten ook mee aan de pitch battles van Jong Ondernemen. Dit is een stichting die ondernemerschap stimuleert onder jongeren. Vanaf de basisschool tot aan de universiteit bieden zij diverse programma’s om jongeren te helpen met hun ondernemersproces. Inholland Delft scoort goed tijdens de pitch battles van Jong Ondernemen. Zo is de groep van Peppertree Food derde geworden in de categorie Student Company van Midden-Nederland. De onderneming van Saucijs Uniq is tweede geworden binnen deze categorie en heeft zelfs de landelijke top 6 behaald. Zeger: “Wij scoren hoog, omdat onze studenten gericht zijn op de productontwikkeling. Vaak zie je dat andere studentbedrijven nog moeten nadenken over een product. Bij ons is dit al het startpunt.”

Persoonlijke groei
Het is duidelijk volgens Zeger dat alle studenten heel gepassioneerd raken over het ondernemerschap. “Je ziet dat studenten echt het eigenaarschap pakken, het is hún bedrijf. Zij voelen de verantwoordelijkheid van begin tot het eind waardoor ze erg hun best doen.” Vanaf het tweede jaar kunnen de studenten kiezen in welke richting ze uiteindelijk willen afstuderen: voedingstechnologie of markt en consument. De gehele opleiding staat in het teken om van elkaar te leren en samen te werken. “Ook in dit project zie je duidelijk terug wie de marketingkant en wie de technologische kant heeft gekozen. Ze leren om zo elkaars taal spreken. Natuurlijk ontstaan er wel eens spanningen daardoor, maar dit komt ook voor in het bedrijfsleven.” Het valt Zeger op dat de studenten heel erg groeien. “Ik zie letterlijk in zes maanden tijd dat studenten groeien op persoonlijk vlak maar ook als professionals.”

Waarom het ondernemerschap?
Als je aan Zeger vraagt waarom toekomstige studenten zouden moeten kiezen voor de minor ‘Challenge Ondernemen’, dan is zijn antwoord: “Ik raad echt iedereen aan om voor dit programma te kiezen, omdat de leercurve zoveel malen hoger is dan bij andere minors. Het bereidt je zo goed voor op het werkveld, je leert jezelf echt kennen en ook al vind je ondernemen niet zo leuk, je groeit er enorm door.”