Diemen,
20
december
2021
|
10:54
Europe/Amsterdam

'Omdat Marette zo open is als docent, durven wij ook onszelf te zijn'

Die ene student en docent

Die ene student en docent

Vroeg of laat kom je ze tegen: die ene docent die jouw interesse wekte. Of die jou inspireerde je eigen weg te gaan. En als docent heb je het geluk zo’n band te ontwikkelen met vele studenten. In deze serie zoomen we in op de bijzondere relatie tussen docenten en studenten. Deze keer: docent Marette en studenten Nabila en Jordan van de opleiding Business Innovation.

Marette Ebert is docent cultural awareness bij de Engelstalige opleiding Business Innovation van Hogeschool Inholland Diemen. “Toen ik jaren geleden communicatie studeerde aan de Vrije Universiteit van Amsterdam had ik een bijbaan: student-assistent. Ik vond het lesgeven zo leuk, dat ik besloot docent te worden. Mijn passie is vooral om onderwijs te geven aan studenten met verschillende culturele achtergronden. Diversiteit trekt mij. Zelf heb ik jaren in Suriname en Aruba gewoond. Die internationale sfeer vind je sterk terug in de klaslokalen van Business Innovation.”

Marette nam echt de tijd om mij te gidsen. Door haar toewijding voelde ik me echt erkend.
Jordan Hilario, student Business Innovation, Inholland Diemen

Erkend voelen
Nabila Lourens en Jordan Hilario zijn allebei tweedejaarsstudent Business Innovation. Vorig jaar kwamen ze Marette voor het eerst tegen. “Het was het vak multicultural teamwork”, herinnert Jordan zich. “Er waren wat problemen in mijn groep en Marette had als coach snel door dat ik daarmee aan het worstelen was. Toen ik haar op een zondagmiddag belde, heeft ze echt de tijd genomen om mij te helpen. Probeer je in te leven in de ander, zei ze. Door haar toewijding voelde ik me echt erkend.”

Zichzelf laten zien
Nabila heeft een soortgelijke ervaring. “Ik stuurde Marette op een avond een bericht omdat ik ergens mee zat en ze reageerde meteen. Het is fijn dat Marette heel open is. Ze laat ook dingen van zichzelf zien. Bijvoorbeeld dat ze samen met een Surinaamse man twee mooie dochters heeft en dat ze een fascinatie heeft voor de culturen in de Caraïben. Ze laat haar liefde voor muziek zien via het werk van Bob Marley. Toen dacht ik al: Marette begrijpt het.”

Blijven hangen
Jordan noemt Marette ‘professioneel gek’. “Ik houd daarvan. Het is heel uitnodigend dat ze zo persoonlijk en open is.” Nabila: “Dat geeft ons het vertrouwen om ook onszelf te zijn. Weet je wat kenmerkend is voor Marettes lessen? Dat studenten, als de les is afgelopen, niet meteen de zaal verlaten maar blijven hangen en met haar meelopen.”

Luisteren en adviseren
Marette begint te glunderen. “Dit is de waardering die je als docent wilt. Dit werk doe je om de verbinding met je studenten. Om hen te helpen groeien door te coachen en te begeleiden; het brengt hen verder.”

Community building
De open en persoonlijke benadering past bij Marette maar dient ook een bewust doel. “Bij Business Innovation komen studenten uit alle hoeken van de wereld. Voor hen is dit hun thuis. Daarom bouwen we samen een community, verdiepen we ons in elkaars verschillende achtergronden. Ook omdat die verschillende perspectieven aankomende professionals verder brengt. Diversiteit vergroot je creativiteit.” Jordan en Nabila hebben hierin een belangrijke rol, benadrukt Marette. “Dankzij hun actieve houding, creativiteit en bereidheid om mee te werken en te denken over wat studenten nodig hebben, zou er sowieso geen sprake zijn van community building.”

Dit werk doe je om de verbinding met je studenten. Om hen te helpen groeien door te coachen en te begeleiden
Marette Ebert, docent Business Innovation, Inholland Diemen

Diverse gerechten
Community building is bij Business Innovation ook een smakelijke ervaring. “In de introductieweken organiseren we een community dinner”, zegt Marette. “Studenten brengen gerechten mee uit hun moederland.” Voor Nabila en Jordan werkte dat heel goed. “Eten brengt mensen samen. Je leert elkaar en elkaars achtergronden kennen. Je begint zo een heel nieuw gesprek met elkaar.” Jordan: “Ik voelde hierdoor meteen de internationale vibe die ik eerder, op een andere hogeschool, miste.”

Uit je bubbel treden
Hoewel ze nog maar in hun tweede studiejaar zitten, hebben Nabila en Jordan toch al persoonlijke lessen van Marette geleerd. “Dat je als professional en als mens buiten je eigen bubbel treedt”, zegt Nabila. “Niet zomaar wat zeggen tegen iemand, maar open zijn, goed luisteren en vanuit gelijkwaardigheid en inclusie reageren.” Jordan ziet dat ook zo: “Er ontstaan betere menselijke interacties als je je verdiept in de ander en diegene ook ruimte geeft zich te uiten. In onze grote, diverse groep studenten probeer ik dat elke dag te doen.”

Die ene student en docent

Uitgaan van het positieve
Op haar beurt steekt Marette veel op van haar studenten. “In mijn generatie is diversiteit een issue, een moeilijk vraagstuk. Maar van mijn studenten leer ik dat het leuk is, waardevol. Ze gaan gewoon aan de slag met elkaar.” Jordan lacht: “Dat komt ook door de manier waarop Marette lesgeeft. Het gaat altijd uit van het positieve.” Nabila is het daarmee eens: “Marette vraagt niet om een verslag te schrijven over culturele diversiteit, maar met elkaar in dialoog te gaan, in andermans schoenen te staan, zodat je diversiteit gaat voelen. En met dat gevoel komt ook de kennis.”

Werk vanuit het hart
Marette is dankbaar voor de complimenten. “Als docent, coach en begeleider doe je dit werk vanuit je hart. Anders kun je niet én vijf dagen in de week én ’s avonds en in het weekend klaar staan voor je studenten. Als je je openstelt voor hen, ontstaat er tweerichtingsverkeer en leer je veel van je studenten. We zijn rolmodel voor elkaar. En dat persoonlijke contact maakt je werk wel zo leuk.”

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Purcy Standar
23
December
2021
Ze is een Topper