Delft,
26
maart
2020
|
08:35
Europe/Amsterdam

Online onderwijs in tijden van corona: Frank van der Helm

DC5ACB9B

In deze reeks gaan we in gesprek met docenten van Inholland over hun ervaringen met online onderwijs. Hoe blijven ze in contact met onze studenten? Welke lesstof bieden ze aan? Op welk platform? Wat zijn de reacties van de studenten? En welke tips hebben ze voor jou? Deze week met Frank van der Helm, docent Tuinbouw & Agribusiness bij Inholland Delft.

Leestijd: +- 2 minuten. 

Frank, wat zijn jouw ervaringen met online onderwijs? 
“Het is wennen. Ik mis de interactie met de studenten en beweeg altijd veel tijdens de lessen. Daarom wil ik leren om de interactie aan te gaan. Dit ging goed in gesprekken tot tien studenten, maar daarboven werd het lastiger. Daarnaast vind ik het prettig als er een paar microfoons aan blijven staan, want dat geeft me het gevoel dat er aan de andere kant iemand zit. Als alles stil is, dan voel je toch minder verbinding. Normaal zie je het dat een student de intentie heeft om iets te zeggen, maar het niet doet. Dan kun je hem non verbaal uitdagen dit toch te doen." 

Dat is fijn! Hoe ben je aan de slag gegaan? 
“Als eerste door nog live colleges te geven en via een chat de interactie aangaan. Dit werkte, maar ik merk wel dat de reactietijd te lang is. Daarom wil ik meer met gesproken reacties gaan doen. De kans dat iedereen door elkaar gaat praten is niet heel groot bij colleges tot 20 man. Verder heb ik een voorstel ingediend bij de examencommissie voor digitaal toetsen. Ik had ook een excursie staan bij verschillende teeltbedrijven, maar dat kan nu niet. Nu sturen de studenten filmpjes in. Die bekijken we samen en de student geeft commentaar en daarna volgt een Q&A. De filmpjes zeeten ze dan weer op Moodle, daar gebruik ik een woordenboek voor."

Wat zijn de reacties van studenten hierop? 
Het is voor de studenten natuurlijk ook wennen. Gelukkig pakken ze het snel op en ondersteunen ze elkaar. Ze hebben er begrip voor dat het soms wat hakkelend is. Iets meer geduld is soms nodig. Studenten delen in de chat al praatjes en grafieken om een verhaal te ondersteunen. Ook zie je wel grapjes ontstaan, dat hoort er ook bij." 

Wat zijn nu je verdere plannen? 
“Naast het voorstel voor digitaal toesten wil ik nu verder met het ontwikkelen van gesproken tekst onder presentaties en interactiemomenten plannen. Er zijn nu niet veel colleges omdat de toetsweek snel begint, dus daar ben ik nu meer mee bezig. Volgende week geef ik de eerste training.” 

Welk advies wil je meegeven aan collega’s die het lastig vinden om onderwijs online aan te bieden? 
Gewoon doen en starten met wat je altijd deed, maar dan online en iets langzamer de lesplannen omgooien naar zaken die beter werken. Ik denk dat het iedereen zijn eigen voorkeuren moet ontwikkelen. Ik heb ook een assistent aangewezen in de lessen. Dat bevalt wel, die helpt namelijk orde houden en wijst je erop als je even iets mist. Ook kun je deze persoon meer rechten geven. Hij of zij kan dan bijvoorbeeld een microfoon muten van iemand die dat vergeten is.” 

Reacties 1 - 2 (2)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Marco van der Stok
28
March
2020
Leuk om te lezen Frank, ga zo door!
Maarten Bosch
27
March
2020
Lekker bezig, Frank!