Haarlem,
02
april
2020
|
08:30
Europe/Amsterdam

Online onderwijs in tijden van corona: Jaap Versluis

Jaap Versluis, docent media en journalistiek

In deze reeks gaan we in gesprek met docenten van Inholland over hun ervaringen met online onderwijs. Hoe blijven ze in contact met onze studenten? Welke lesstof bieden ze aan? Op welk platform? Wat zijn de reacties van de studenten? En welke tips hebben ze voor jou? Deze week met Jaap Versluis, docent communicatie.  

Jaap, wat zijn jouw ervaringen rondom het aanbieden van online onderwijs? 
Tot nu toe goed. Al heb ik dit blok vrij makkelijk. Ik geef slechts een vak: de training argumenteren, voor dat vak moeten ze een argumentenkaart maken. MS Teams is een uitstekend programma om studenten feedback te geven. Studenten kunnen direct hun opdracht aanpassen. Eigenlijk werkt het zelf beter dan in de klas. Als je daar individueel feedback geeft, staan er direct vijf studenten in je nek te hijgen. Daar heb je online geen last van.  

Hoe heb je dat aangepakt? 
“Eigenlijk werkt het heel simpel en efficiënt. Je kijkt in je agenda, kiest een tijdstip en dan nodig je een student uit. Op dat tijdstip klik je op de link en vraag je de student zelf zijn opdracht te delen. Echt, ik ben digitaal helemaal niet zo handig, maar dit werkt goed. Ik heb tot nu toe alleen nog maar individuele feedback gegeven. De reacties van de studenten zijn hierop goed!” 

En hoe ervaar je zelf het online lesgeven? 
“Als een enorme uitdaging. Momenteel werk ik aan een workshop journalistiek schrijven voor AD Communicatie. Daar doen zes studenten aan mee. Het lijkt me geweldig als ik hun schrijfopdrachten live zou kunnen meemaken en direct van feedback zou kunnen voorzien. Zo’n tool is altijd een van mijn wensen geweest.” 

Je hebt samen met collega Jaap van der Grinten gewerkt aan digitaal toetsen. Op welke manier heb je dat gedaan?
"Een mondeling examen is uitstekend te doen via MS Teams. Je kunt het zelf opnemen. Inmiddels hebben we twee examens gedaan. De eerste keer was wennen. Ook met de techniek. Bovendien zat de student in een vrije donkere zolderkamer. Voor een student is het overigens lastiger dan voor een examinator. Bij een live-presentatie kun je je alle registers open gooien. Nu moet een student leren om vooral kort en krachtig te presenteren. Zonder veel poespas. Maar ja, dat is de nieuwe realiteit. En zeker van een communicatie student mag je verwachten dat hij of zij ook digitaal kan presenteren. En beiden deden het goed: ze zijn met goede cijfers geslaagd!" 

Welk advies wil je meegeven aan collega’s die het lastig vinden om onderwijs online aan te bieden? 
“Als ik het kan, kan iedereen het. En durf dingen uit te proberen. Zo heb ik afgelopen vrijdag een pubquiz gehouden voor mijn collega’s. Dat werkte super! En bovendien was het hilarisch.”  

Jaap heeft ook een column geschreven over het geven van online onderwijs. Je kunt zijn column 'to blur or not to blur' onder het artikel downloaden. 

Downloads

Reacties 1 - 2 (2)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Carla
05
April
2020
Waarom krijgt Mondzorgkunde geen online onderwijs. Daar gaat het heel slecht met de motivatie van de studenten. Ze horen amoer iets van hun docenten, krijgen geen onderwijs meer. Doen zelf steeds minder en voelen hun motivatie met de week wegvloeien. De weinig betrokkenheid van de docenten naar de studenten baart me grote zorgen.





hb



Daan Stet
06
April
2020
Dag Carla, ik heb je reactie doorgestuurd naar de opleidingsmanager.
Timo vd Lagemaat
05
April
2020
That's inderdaad the question. Briljant Jaap. Persoonlijk ben ik met het mooie weer vooral bang dat er straks ook bikini's en bierbuiken gaan verschijnen. Maar met op de achtergrond een goedgevulde boekenkast in de tuin zal ons dat vast niet afleiden.
Bij mij staat er overigens prominent een Delftsblauw tegeltje in beeld met de tekst 'een Dordtenaar zal altijd blijven zingen'. Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt deze prachttegel te blurren.