Amsterdam,
06
november
2018
|
07:32
Europe/Amsterdam

'Openstaan voor andere meningen komt goed van pas in de pedagogiek'

Studente Pedagogiek Lieke Bosch en docente Mariël Hidding

Hoe belangrijk is het om open te staan voor de mening van een ander? Studente Lieke Bosch en docente Mariël Hidding hoeven niet lang na te denken over die vraag. Volgens hen is het heel goed om te leren van andermans mening, zéker bij hun opleiding Pedagogiek.

Lieke Bosch zit in het eerste jaar van de studie Pedagogiek van Inholland Amsterdam. Daar leert ze hoe ze de leefwereld van kinderen kan verbeteren. Maar daar blijft het niet bij. “Ik reflecteer in dit eerste studiejaar veel op mijzelf en mijn werk, en leer daarbij een heleboel over mezelf.”

Ze noemt een voorbeeld: “Ik weet niet of het door mijn studie komt, maar ik merk dat ik een stuk opener ben dan vroeger. Niet alleen in de klas tegenover medestudenten, maar bijvoorbeeld ook tegenover mijn ouders. We kunnen samen overal over praten.” Een groot verschil met haar basisschooltijd, toen ze uit verlegenheid zelfs niets tegen de juf durfde te zeggen. “Dat duurde tot mijn tiende of elfde. Toen ging ik op toneel en werd ik mondiger.”

Vertrouwen en respect
De opleiding Pedagogiek moedigt studenten aan om zichzelf te zijn en hun mening te uiten, zegt Lieke’s docent Mariël Hidding. Ze noemt een voorbeeld: “Voor een training delen studenten een belangrijke levensgebeurtenis met elkaar. Dat kan best heftig zijn, maar ze gaan elkaar daardoor vertrouwen en elkaars mening meer respecteren.”

Lieke zegt dat ze het soms nog best spannend vindt om de mening van anderen over haarzelf te horen. Voor een opdracht maakte ze een filmpje waarin ze haar nichtje interviewde. Toen het klassikaal werd vertoond, besloot Lieke om éventjes ergens anders te gaan zitten. “Ik wilde mezelf niet terugzien op een groot scherm. Ik vond het confronterend dat anderen naar mij gingen kijken en wat van me gingen vinden.” Ze zegt dat haar klasgenoten achteraf niets dan lof hadden voor haar ‘filmrol’. Lachend: “Ik ga er volgende keer toch maar gezellig bij zitten! Ik ben te nieuwsgierig naar hun mening, want daar kan ik veel van leren.”

Tactvol in gesprek
Openstaan voor andere meningen is een skill die in de beroepspraktijk heel goed van pas komt, zegt Mariël: “Een pedagoog kan bijvoorbeeld ouders ondersteunen bij de opvoeding van hun kind. We vragen hen wat ze al goed doen en helpen ze daarbij, zodat ze op eigen kracht verder kunnen. We schrijven ze niet voor hoe ze hun kind precies moeten opvoeden, dat is iets van vroeger. Ons advies is tactvoller.” En tact heeft Lieke in overvloed, vindt Mariël. “Jij weet hoe je naar een ander luistert en diplomatiek je eigen mening deelt. Dat is knap.”

“Vanochtend hadden we een toets over communiceren met ouders”, gaat Mariël verder. “Een actrice speelde een moeder van een meisje dat driftbuien heeft. Studenten gingen daarover met haar in gesprek. Je kunt dan niet botweg zeggen dat ze helemaal verkeerd op haar kind reageert. Daarmee jaag je een moeder alleen maar op de kast.” Samen met een andere docent beoordeelde ze de communicatievaardigheden van Lieke. Op de vraag of de toets goed ging, knikt Lieke bescheiden. “Ja, nou! Je had een 8,1!”, zegt haar docente.

Waarheid niet in pacht
Mariël doceert veel verschillende vakken bij de opleiding Pedagogiek. Ze zegt dat haar studenten doorgaans heel goed zijn in het open en eerlijk uitwisselen van meningen. “Ik probeer zelf ook een open houding aan te nemen. Ik kom elke dag heel verschillende studenten en collega’s tegen die sterke eigen meningen kunnen hebben. Het leukste aan mijn werk vind ik dat ik elke dag iets nieuws van anderen leer. Ik heb niet de waarheid in pacht en wil mijn mening kunnen bijstellen. Juist in het onderwijs horen we toch van elkaar te leren?”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.