26
april
2022
|
09:02
Europe/Amsterdam

'Pak die ruimte om te experimenteren en leer daar weer van.'

Wat is het leermoment van docent Renske de Beijer?

Renske

Na de afronding van haar universitaire bachelor Gezondheidswetenschappen en de voltooiing van een vervolgmaster sloeg de onderwijsvonk over op Renske de Beijer. Ze ging aan de slag als docent aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en werkte daarna bij een start-up die digitale communicatie-oefenmethodes ontwikkelt. Omdat ze het onderwijs miste, kwam ze toch terug naar de praktijk. Nu is ze docent én adviseur blended learning bij Inholland Alkmaar en Haarlem én volgt ze de Inholland-master Leren en Innoveren.  Ook was ze onlangs één van de finalisten voor de landelijke ISO-verkiezing Docent van het jaar. De combinatie van studenten lesgeven, collega’s adviseren en zelf bijleren ervaart ze als een groot gevoel van vrijheid. 

De tweejarige master die Renske volgt, gaat over de invloed van onderwijsvernieuwingen op het pedagogisch-didactisch handelen van de docent. “Nieuwe inzichten kan ik meteen toepassen in de praktijk. Dat is het voordeel van leren en werken tegelijkertijd. En dat het allebei onder de paraplu van Inholland kan, is natuurlijk fantastisch. Sterker nog, mijn teamleider vond het vanzelfsprekend dat ik mij nog verder ging ontwikkelen.” 

Verplaatsen in studenten 
Blijven leren vindt Renske ontzettend belangrijk. Daarover zegt ze: “Een betere professional worden is niet alleen goed voor jezelf, maar ook voor je studenten en het onderwijs.” En er gebeurt nog iets leuks; nu ze zelf weer studeert, kan ze zich beter verplaatsen in haar studenten. “Een studie en alles wat je daarvoor moet doen, gaat ontzettend in je hoofd zitten. Ook op momenten dat je wil ontspannen, kan je die gedachten soms niet los laten.” Renske herkent het gebrek aan overzicht dat studenten soms hebben. “Net als zij, overzie ik niet altijd de hele cursus en hoe het eindresultaat eruit zal zien. Bij studenten kan dat soms stress opleveren. Zij ervaren meer onzekerheid.” 

Wat ook helpt is het besef, dat het niet gaat om perfectie.

Niet fout 
Renske merkt bij haar lessen ook dat stress en onzekerheid kunnen leiden tot de angst om fouten te maken. Bijvoorbeeld bij het assessment gesprekstechnieken. Daarover zegt Renske: “Toekomstige social workers moeten later pittige gesprekken kunnen voeren met cliënten en hun familie en bij dat assessment worden ze daarop beoordeeld. Veel oefenen helpt, maar dan wel graag in een veilige sfeer. Ik help studenten te ontdekken welke techniek ze het beste kunnen toepassen in een bepaalde situatie. Tijdens dat oefenen zal ik niet snel zeggen dat ze het fout doen. Dit vak is geen wiskunde met maar één goede uitkomst. Vaak zijn er meer opties mogelijk. Waar het mij vooral om gaat is dat studenten inzicht krijgen in de effecten van hun handelen. Wat dat betreft is het woord ‘fout’ een lastig begrip.” 

Perfectie niet nodig 
Door goed te monitoren waar een student (of de groep) hapert, ziet Renske wat ze nodig hebben. Als studenten het prettig vinden, gaat ze letterlijk naast ze zitten. Samen bekijken ze dan waar de moeilijkheid zit en hoe daaraan voorbij te komen. “Wat ook helpt is het besef, dat het niet gaat om perfectie. Ik zei laatst tegen een klas, dat ik ook wel eens ontevreden ben over een les die ik heb gegeven. Daar kwamen verbaasde reacties op." 

Kracht van digitale middelen 
Als adviseur blended learning laat Renske ook collega’s kennis maken met het groeiende aanbod van digitale en technische leermiddelen. “Dan bespeur ik soms een drempel. Die heeft vaak te maken met de onbekendheid ervan en hun jarenlange ervaring zonder gebruik van technische toepassingen. Ik heb daar begrip voor, maar wil collega’s ook graag laten zien welke voordelen die middelen kunnen hebben. Bovendien zien we ook steeds meer gebruik van technologie in het werkveld. Daarop inspelen in het onderwijs is dan natuurlijk heel belangrijk. Als aarzelende collega’s opeens de kracht van digitale middelen inzien, vind ik dat mooi. Ook hier geldt dat het niet in meteen perfect hoeft te gaan. Pak die ruimte om te experimenteren en leer daar weer van.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.