Haarlem,
13
juni
2019
|
15:14
Europe/Amsterdam

Geslaagde samenwerking vo, mbo, hbo en bedrijfsleven:

Pilot laat leerlingen en studenten van elkaar leren in de praktijk

pilot vo, mbo, hbo

Met drie spetterende pitches is donderdag 6 juni een uniek pilotproject afgesloten. Zeven weken lang gingen leerlingen van het Kaj Munk College en studenten van het Nova College en Inholland samen aan de slag met opdrachten uit het regionale bedrijfsleven. Het was één grote ontdekkingstocht, voor iedereen.

"Niet alleen hebben jullie laten zien wat de meerwaarde is van samenwerken vanuit verschillende opleidingen, ook als organisatie zijn we een stap verder gekomen. Dankzij jullie weten we beter hoe we van een dergelijk proces onderwijs kunnen maken”, aldus Tom Hogendoorn van het Nova College. Tom doelt op de doorgaande leerlijn, het proces om de leerstof vanuit de verschillende schooltypen beter op elkaar aan te laten sluiten.

'Een dergelijk leerproces gun je iedereen'
Vanuit Smart Makers Education (SME), een samenwerkingsverband bestaande uit partners uit het bedrijfsleven, overheid en onderwijs, worden geregeld initiatieven ondernomen om hier in de praktijk vorm aan te geven. Zoals met de organisatie van makathons, hackathons en nu, met deze pilot. “Een dergelijk leerproces gun je iedereen.” Inge de Haan van de Hartekamp Groep is enthousiast over de pilot. “Iedereen gaat vanuit zijn eigen expertise te werk. De creativiteit en energie die daarbij vrijkomen… geweldig.” Ze is ook zeer tevreden over de voedselapp die voor de Hartekamp Groep is ontwikkeld.

Leren samenwerken
Hoe zorg je dat cliënten van de Hartekamp Groep minder voedsel verspillen? Op het beeldscherm leiden de groepsleden het publiek langs de verschillende stappen in de voedselapp die ze hiervoor hebben ontwikkeld. Icoon aanklikken, product toevoegen, je wijk aanklikken, het aantal ingeven. Er staan zelfs recepten in de app. “De samenwerking!”, is het eenduidige antwoord op de vraag waar de groepsleden het meest trots op zijn. “We hebben leren werken met mensen die je niet kent.” De tip die ze aan hun school geven, is dan ook om meer met andere klassen of opleidingen samen te werken. Aan het applaus te horen, valt deze tip in goede aarde.

Gelijk van start
De andere twee groepen hebben een escaperoom ontwikkeld voor drinkwaterbedrijf en natuurbeheerder PWN. De uitvoering is compleet anders maar beide groepen zijn het erover eens dat een escaperoom een speelse manier is om je bewust te worden van het milieu. “Het zet je aan het denken. Ik had geen idee dat ik dagelijks zo veel water verspilde tijdens het douchen! Een escaperoom combineert leuk en leren met elkaar.”

Waar bij de ene groep wat spanning was, loopt de samenwerking bij de andere groep gesmeerd. Zij presenteren een compleet werkende applicatie, inclusief bijbehorende opdrachten. “Kunnen we de escaperoom gelijk gebruiken?” Suze van der Meulen van PWN kan haar enthousiasme niet verbergen. “Nou mannen, ik kom zo even met jullie praten over de mogelijkheden.”

Elkaar versterken
De groepjes bestaan uit jongeren van verschillende leeftijden en niveaus, en dat blijkt in de praktijk eerder een voor- dan een nadeel. “Dit is veel leuker dan op school. Je leert meer en op een hoger niveau. En je doet ook veel meer”, aldus een vmbo-leerlinge. Haar groepsgenoot, een student Informatica van Inholland Haarlem, vult aan: “Het werkt wel anders, je moet eerst aftasten wat iemands niveau is en dat hoeft in je eigen klas natuurlijk niet. Vooral de jongere leerlingen komen met creatieve ideeën. Wij weten dan weer hoe je het moet maken. Zo vul je elkaar juist mooi aan, toch?”

Katapult
Op 14 juni pitcht een van de drie groepen de resultaten tijdens de Katapultdag on tour, een dag die in het teken staat van een structurele verbinding tussen innovatie en beroepsonderwijs. De dag is een initiatief van Katapult, een netwerk van ruim 150 samenwerkingsverbanden tussen onderwijs en bedrijfsleven met als doel de samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en maatschappij te verbeteren. “Voor vo en mbo was de pilot een enorme uitdaging. Voor de hbo-studenten lag de uitdaging minder op de technische uitvoering maar juist meer op het samenwerken. Hoe zorg je dat iedereen een nuttige bijdrage levert en dat je samen sturing geeft aan het gezamenlijke eindresultaat?”

Vanuit de kenniswerkplaatsmethodiek van Inholland is Heleen Bouwmans altijd op zoek naar manieren om samen te werken aan echte vraagstukken in het onderwijs. Ze vindt dit dan ook een geslaagd experiment. “Je kunt eindeloos praten over de doorgaande leerlijn maar beter is het om samen wat te gaan doen. Deze pilot is daar een mooi voorbeeld van, het is een manier om de jongere generatie voor te bereiden op die toekomst.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.