29
september
2021
|
10:10
Europe/Amsterdam

Polariserende zienswijzen in de klas en een veilig leerklimaat. Gaan deze samen?

Save the date: kennisdeling Randstadhogescholen op 16 november

Event diversiteitvraagstukken

Polariserende zienswijzen in de klas en een veilig leerklimaat. Gaan deze samen? Dit thema staat centraal tijdens de volgende kennisdelingsbijeenkomst van Randstadhogescholen op dinsdag 16 november van 15.30 tot 17.00 uur. Het betreft een paneldiscussie tussen experts, docenten en studenten. Ook docenten van Inholland zijn van harte uitgenodigd om mee te doen. Noteer de datum vast in je agenda!

Goed inclusief onderwijs, hoe ‘doe je dat’?
Inclusief onderwijs betekent onder andere leren omgaan met verschillende zienswijzen, naar elkaar luisteren en elkaars verschillen respecteren. Het leren omgaan met verschillende zienswijzen gebeurt onder andere in onderwijsinstellingen en is een belangrijke taak voor het opleiden van toekomstige, inclusieve professionals. Inclusief onderwijs is daarmee nauw verwant met de kern van onze democratie. Maar wat te doen als deze verschillende zienswijzen een polariserende werking hebben en een onveilig leerklimaat tot gevolg heeft voor zowel studenten als docenten?

Steeds vaker zijn er geluiden dat docenten het moeilijk vinden om tijdens colleges discussies in goede banen te leiden over thema’s die in de maatschappij tot grote polarisatie leiden. Dan gaat het bijvoorbeeld om het Palestina-Israël conflict, de inmenging van Westerse democratieën in landen als Irak en Afghanistan, de duiding van wetenschappelijke onderzoeken op het gebied van klimaat, het activisme van de Black Lives Matter-beweging, de ‘zwarte pieten-discussie’, de aandacht voor de geaardheid van studenten en de discussie over corona en de vaccinatieplicht. 

Sociale media, westerse en niet-westerse nieuwszenders, talkshows, et cetera, spelen een grote rol in de meningsvorming en leiden soms ook het ontstaan van ‘bubbels van gelijkgestemden’ die los van elkaar vasthouden aan hun eigen waarheid. Hoe ga je als docent om met deze realiteit? Hoe geef je ruimte en richting aan discussies? En hoe ga je om met polariserende en dreigende situaties? Hoe zorg je dat alle studenten zich veilig voelen om hun mening te geven? Hoe onderzoek en bespreek je de waarheidsduiding van verschillende bronnen? Hoe zorg je voor een balans tussen je persoonlijke en professionele opvattingen? 

Organisatie in handen van zes hogescholen in de Randstad
Dinsdag 16 november gaat de kennisdelingsbijeenkomst van de Randstadhogescholen over deze vragen. Deze online studiemiddag wordt georganiseerd door de werkgroep grootstedelijke vraagstukken (R6) van Hogeschool Utrecht, Hogeschool Inholland, Hogeschool Leiden, Hogeschool van Amsterdam, Haagse Hogeschool en Hogeschool Rotterdam. Namens Hogeschool Inholland zit lector Machteld de Jong (Diversiteitsvraagstukken) in de werkgroep.

Tweede sessie in het voorjaar van 2022
Doel van de middag is om het speelveld van dit thema met elkaar te verkennen met behulp van verschillende paneldeelnemers die ervaring hebben met deze vragen, waaronder lectoren, verschillende docenten en studenten. In het voorjaar 2022 volgt een tweede sessie over dit thema, op locatie bij Hogeschool Leiden. Daarmee sluit de werkgroep aan bij
Who knows: hoe geloofwaardig is de Wetenschap (het thema van Leiden 2022, European City of Science). 

Het (voorlopige) programma is als volgt:

Programma

  • 15.30 uur Opening programma en voorstellen paneldeelnemers
  • 15.40 uur Inleiding door Laurence Guérin, lector Wereldburgerschap van De Haagse Hogeschool
  • 15.50 uur Paneldiscussie experts, docenten, studenten 
  • 16.30 uur Vragen, ervaringen, discussie plenair
  • 17.00 uur Afsluiting

Docenten van Hogeschool Inholland zijn uitgenodigd om deel te nemen aan dit evenement en om mee te praten. Reserveer 16 november alvast in je agenda. Binnenkort volgen meer details over het programma en de link om deel te nemen.