Den Haag,
18
januari
2022
|
10:47
Europe/Amsterdam

‘Heel goed om jullie input te krijgen, zo leren wij ook wat nodig is’

Robbert Dijkgraaf op bezoek bij Inholland Den Haag

Robbert Dijkgraaf op bezoek bij Inholland Den Haag

Kersvers minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Robbert Dijkgraaf, was maandag op werkbezoek bij Hogeschool Inholland Den Haag. De minister ging in gesprek met studenten, docenten, collegevoorzitter Bart Combee en lector Rutger Kappe (Studiesucces) over hoe het is om in deze tijd te studeren. “Heel goed om deze input te krijgen!”

In ‘coronastijl’, volgens de richtlijnen op afstand en met mondkapjes op, werd Robbert Dijkgraaf ’s morgens verwelkomd door collegevoorzitter Bart Combee. “Erg mooi om de minister hier op de hogeschool te mogen ontvangen. Ik ben trots op onze studenten en op het gesprek dat we met de minister hebben gehad. Met mondkapjes op was uiteraard even wennen, maar het is even niet anders.”

Ondanks corona tóch samen
Dijkgraaf was benieuwd naar de momenten dat de veerkracht eruit ging bij studenten. Hoe ga je daarmee zelf om en hoe speelt de hogeschool daarop in? Vierdejaars Pabo-student Yvette Weber:  “Studentenverenigingen en studieverenigingen hebben ondanks de maatregelen geprobeerd studenten op veilige wijze te laten samenkomen. Wat mij betreft dienen studenten deze ruimte ook te krijgen, want studenten zoeken toch wel het randje op. De hogeschool probeert ook activiteiten te organiseren waarin studenten samen kunnen komen.”

Robbert Dijkgraaf op bezoek bij Inholland Den Haag

Inholland-collegevoorzitter Bart Combee in gesprek met onderwijsminister Robbert Dijkgraaf

Max Zelissen, student Luchtvaarttechnologie bij Inholland Delft: “Studeren in coronatijd vind ik oneerlijk. Normaal had ik ook andere leuke dingen kunnen doen naast mijn studie. Dat vind ik best frustrerend.”

 ‘Laat je niet gek maken, leg jezelf niet teveel druk op’  
“Ik zie dat studenten zichzelf ook veel druk opleggen”, deelt Dijkgraaf op zijn beurt zijn eigen ervaring. “Mijn advies is om jezelf ook niet gek te maken, leg jezelf niet teveel druk op. Het onderwijs, de docenten en de studenten hebben zich afgelopen tijd in ieder geval heel flexibel getoond, van online, naar hybride, weer terug. Dat vraagt nogal wat en ik ben er trots op hoe jullie dat hebben gedaan.”

Wat werkt wel en niet?  
Nieuwsgierig was Robbert Dijkgraaf ook naar dingen in het onderwijs die niet of minder goed hebben gewerkt. Docent Louise van Broekhoven (Business Studies): “We merkten met name eind vorig jaar dat studenten ‘online-moe’ worden, wéér een online meeting of een online pubquiz. Één op één-contact werkt veel beter. Bel een student even op, dat wordt gewaardeerd.” Docent Yvonne Ahrend (Pabo Den Haag): “Het heeft ook iets moois gebracht, dat je je onderwijs anders kunt inrichten. Niet meer een uur lang zenden bijvoorbeeld, maar vooraf kennisclips maken. Zodat je tijdens de online lessen veel meer aan interactie kunt doen.”

Rutger Kappe deelde met de minister resultaten van zijn onderzoeken naar het welzijn van studenten op basis van de Studentenwelzijnsmonitor (SWM) en docenten, op basis van de hybride werkmonitor . Gevraagd door Dijkgraaf naar de meest opvallende conclusies op basis van de SWM antwoordde Kappe:  “Het welzijn is een combinatie van psychische klachten en energie. Die combinatie maakt dat studenten wel of niet in balans blijven. Studenten balen bijvoorbeeld dat hun studentenleven weg is. Dat helpt zeker niet om hun energie op peil te houden.”

Robbert Dijkgraaf op bezoek bij Inholland Den Haag

Dijkgraaf: “Goed dat jullie dit onderzoek op systematische manier aanpakken, er is veel discussie hoe we als maatschappij verder moeten en daar helpt de evidence op basis van cijfers bij. De verhalen die jullie ophalen en die ik vandaag hoor van medewerkers, docenten en studenten helpen daar ook bij. Vanuit ons ministerie is het ook de wens om die gesprekken voort te zetten.”

Robbert Dijkgraaf kreeg tot slot nog een rondleiding. Langs het Studentsucces Centrum, de ruimte waar kennisclips worden opgenomen en een klaslokaal, ingericht voor hybride lessen. De minister bedankte iedereen voor de waardevolle input. “In gesprek met jullie leren wij ook wat nodig is, waar jullie behoeftes liggen.”

“Het was een fijn, open en goed gesprek met de minister. Hij luisterde oprecht naar wat wij vonden van bepaalde scenario’s en onderwerpen., aldus Mees Hopstaken, student opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek in Amsterdam, over het bezoek van de minister.

 

Reacties 1 - 2 (2)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
hanneke
18
January
2022
Fantastisch dat studenten en medewerkers gemaskerd op school mochten komen om met Robert Dijkgraaf ingesprek te kunnen gaan. Ook heel goed nieuws dat de minister er van overtuigd is dat alles vanzelf weer 'goed' komt!
Marc Uriot
18
January
2022
Er was toch thuiswerk plicht, tenzij het echt niet anders kan? De CvB geeft weer het goede voorbeeld.