Amsterdam/Diemen,
14
oktober
2020
|
13:55
Europe/Amsterdam

Studententeams Ad Crossmediale Communicatie scoren met tv-formats

Tijdens een pitchwedstrijd in het kader van de Dutch Media Week mochten vier eerstejaarsteams van de opleiding Crossmediale Communicatie hun idee presenteren voor een crossmediaal tv-format. Dit deden zij voor een jury met daarin Paul Römer (radio- en televisiedirecteur Talpa Network), Frans Klein (directeur Video bij de NPO) en Peter van der Vorst (programmadirecteur RTL Nederland). "Een onwijs gave ervaring om voor deze grote drie namen te pitchen!"

De drie juryleden gaven feedback op de formats van de studenten en vertelden meteen of ze interesse hadden om het idee verder met de studenten uit te werken. Het format [B]locked, dat gevers van online-haatreacties wil confronteren met de ontvangers hiervan, kreeg zowel interesse vanuit Talpa als RTL. Omdat de studenten ter plekke een keuze moesten maken voor een van de twee geïnteresseerden werden de rollen omgedraaid en moesten Peter van der Vorst (RTL) en Paul Römer (Talpa) de studenten voor zich winnen met een pitch om voor hen te kiezen. De groep koos vanwege het trackrecord op dit thema voor RTL en gaat binnenkort met de zender in gesprek. 

Vervolgafspraken en masterclasses
Ook voor de format Dealbreakers, waarin relaties, liefde, vooroordelen en inclusiviteit centraal staan was interesse vanuit RTL en ook met deze groep komt er een vervolgafspraak. Van der Vorst was ook geïnteresseerd in het format Escape Fear Island, al heeft dat idee nog meer aanscherping nodig. Het format Wat wil ik?, waarin jongeren kunnen kennismaken met allerlei baantjes, kreeg een uitnodiging van Paul Römer (Talpa) voor een masterclass om nog eens goed aan het format te sleutelen. 

Nienke van der Zalm, eerstejaarsstudente Crossmediale Communicatie, presenteerde het format Dealbreakers’ . “Ik vond het natuurlijk een onwijs gave ervaring om voor deze drie grote namen te pitchen. De weg naar de pitch toe was al een heel leerproces. Dat er dan uitkomt dat we met Peter van der Vorst om tafel gaan, is een kers op de taart.”  

Formatwedstrijd als motor voor het leren
Vanuit de opleiding zijn vijf formats ingestuurd, waarvan er vier de finale bereikten. De studenten hebben in de voorbereiding onder andere een online masterclass gekregen van formatontwikkelaar Elwin de Groot (vanuit Los Angeles). Inhoudelijke sessies, creativiteitstrainingen en verschillende feedbackrondes waarbij niet alleen eerstejaars maar ook tweedejaars studenten betrokken werden hebben ervoor gezorgd dat de potentie van de formats groeiden. 

Ballen tonen
Leermomenten waren er tijdens het proces genoeg. Van der Zalm: “Ik heb wel geleerd dat het goed is om door te gaan, zelfs als je filmpje wordt afgebroken omdat de pitchtijd om is. Dan moet je ballen tonen. Deze ‘big bosses’ zijn ook gewoon mensen; hoe meer jij jezelf bent, hoe authentieker je idee overkomt. Ik zou het zo nog een keer doen!” 

Michael Hendriks, teamleider van de Ad Crossmediale Communicatie: “Dankzij ons flexibele curriculum kunnen we altijd snel inspelen op kansen die we vanuit de branche of het werkveld krijgen of signaleren. Zodra we vakinhoudelijke thema’s kunnen koppelen aan unieke leerervaringen voor onze studenten, zoeken we altijd naar mogelijkheden om deze te realiseren. Zowel studenten als docenten raken daar enthousiast van.”  

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
peter haemers
15
October
2020
Ook ik raak enthousiast van dit verhaal. Inholland is goed bezig!