30
november
2022
|
08:00
Europe/Amsterdam

Studiekiezers blij met website Inholland

Studiekiezer Diemen Facility Management

Inholland.nl is derde geworden in een gebruikersonderzoek onder studiekiezers. Havisten, vwo’ers en mbo4-studenten hebben de websites van twintig hogescholen bekeken en beoordeeld op diverse studiekeuzeonderdelen. En wat blijkt: op veel onderdelen scoorde de website van Hogeschool Inholland ver boven gemiddeld. “We zijn erg trots op dit resultaat,” aldus Michelle van Viersen, contentbeheerder van inholland.nl bij de stafafdeling Communicatie & Human Resources.   

In het kwalitatief onderzoek van theFactor.e, een digital agency, zijn studiekiezers vooral te spreken over de vindbaar- en duidelijkheid van de toelatingseisen van opleidingen van Inholland. Hierop scoorde inholland.nl namelijk maximaal (5/5). Ook zijn het gebruiksgemak (4/5) en de vormgeving (4,3/5) van de website, en de interessegebieden in het opleidingsoverzicht (4,2/5) niet onopgemerkt gebleven. Alleen Hogeschool Utrecht en Christelijke Hogeschool Ede deden het over het algemeen iets beter en werden respectievelijk eerste en tweede. 

Inzichten studiekeuzeproces 
“Het onderzoek geeft ons ook nieuwe inzichten over het studiekeuzeproces van studiekiezers”, licht Michelle toe. “Dat bijvoorbeeld mbo-studenten steeds eerder en meer kennismaken met het hbo, waardoor ze vaker doorstromen naar het hbo. En vwo’ers kiezen vaker voor een combinatie-opleiding, waarbij ze zowel vakken op hbo- als wo-niveau volgen.” 

We zijn erg trots op dit resultaat. Met ons web- en ontwikkelteam werken we iedere dag hard aan de website. En vooral aan de ‘achterkant’, de onderdelen die niet direct opvallen. Hierbij houden we altijd rekening met de behoeften en wensen van onze websitebezoekers. Dat studiekiezers erg enthousiast zijn over onze website, bevestigt dat we mooie stappen zetten. We vinden hun beleving en mening heel belangrijk.

Michelle van Viersen, contentbeheerder van inholland.nl

"Deze externe waardering is een mooi signaal dat we op de goede weg zijn,” zegt Wiebe Eijhusen, collega van Michelle en projectleider en product owner van inholland.nl. “Het eenduidig, duidelijk en logisch aanbieden van opleidingsinformatie op de website is een van de belangrijkste aandachtsgebieden van ons web- en ontwikkelteam. De verbeterpunten die worden aangedragen geven ons daarbij ideeën om hier ook de komende tijd in te blijven optimaliseren." 

Verder verbeteren opleidingsoverzicht 
Het onderzoek geeft verder aanbevelingen voor optimalisatie, zoals het opleidingsoverzicht. In september 2021 zijn hierbij interessegebieden geïntroduceerd, omdat die beter aansluiten bij de beleving van studiekiezers dan de namen van de Inholland-domeinen. Om hen nog beter te helpen, is geadviseerd om de meest relevante opleidingen te tonen die zowel economie als techniek als interessegebied hebben. Zo krijg je straks eerder opleidingen als Technische Bedrijfskunde en de Associate degree Maintenance te zien, omdat ze beide interessegebieden gemeen hebben. Opleidingen worden dus niet meer standaard op alfabet getoond.  

Enorme groei doorgemaakt 
Het is niet de eerste keer dat dit gebruikersonderzoek is uitgevoerd. In 2019 en 2020 kregen studiekiezers nagenoeg dezelfde opdrachten voorgelegd. Toen eindigde Hogeschool Inholland lager; in 2019 werd Inholland elfde, in 2020 veertiende van de twintig hogescholen.  

Om onder meer veranderingen in kaart te brengen, heeft theFactor.e in maart en april 2022 nogmaals dit gebruikersonderzoek uitgevoerd.  

Wil je meer weten over het onderzoek? Of heb je andere vragen over inholland.nl? 
Mail dan naar de webredactie@inholland.nl  

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Andre Kreft
05
December
2022
Super trots op dit resultaat! Niet alleen trots op het ontwikkel scrum team wat een mooie samenwerking is tussen de afdelingen IVT en CHR, maar op iedereen die ook maar iets bijdraagt in dit proces. We kijken vaak hoe dingen nog beter kunnen en vergeten soms dat we hartstikke goed bezig zijn met z'n allen. Dan is dit de kers op de taart!