Alkmaar,
19
augustus
2019
|
15:28
Europe/Amsterdam

Team FiberShark hoopt op veel tegenwind voor windwagen

Studenten Werktuigbouwkunde van Hogeschool Inholland Alkmaar ontwerpen en bouwen een slimme windwagen die tegenwind gebruikt om energie op te wekken. Ze hopen dan ook dat ze flink wind tegen zullen krijgen tijdens de jaarlijkse wedstrijd Racing Aeolus in Den Helder. Van 22 tot en met 24 augustus strijden teams van over de hele wereld om de winst. Welke windwagen haalt het snelst de eindstreep? Je bent van harte welkom op de dijk in Den Helder. Kom jij team Fibershark aanmoedigen en meekijken naar de wedstrijd?

Bij windwagens zoals die van Team FiberShark wordt tegenwind heel slim omgezet in energie waarop de motor kan draaien. Op de wagen staat een mast met een grote rotor erop die wind vangt en te vergelijken is met een windmolen. Zodra de wieken gaan draaien, wordt energie opgewekt die de motor aanstuurt, die op zijn beurt de wielen aandrijft. Inholland Composites is de opdrachtgever van het project. Er zitten veel composieten in het ontwerp verwerkt, omdat dat type materiaal licht, sterk en voordelig is. Andere onderdelen zijn van kunststof en maakt het team in een 3D-printer.

Goede taakverdeling
Lieke Kampstra is de pilote van de wagen. Hoe het team tot die keuze kwam? Simpel, zij is de lichtste van het stel en past het best in de cockpit. Hoe minder ballast, hoe sneller de wagen kan rijden. Daarnaast houdt zij zich bezig met het technische rapport en zorgt ze dat de wagen spic en span is. De taken binnen het team zijn goed verdeeld: de handige Denzel Vonk sleutelt in de werkplaats, terwijl Jeremy van Leeuwen zich vooral bezighoudt met het ontwerp en tekenen van de wagen. Er komt veel elektrotechniek kijken bij het ontwikkelen van de windwagen en daar weet Alex Wetterhahn alles van. Het team wordt aangestuurd door teamleider Max Dam.

Eerder team als voorbeeld
De Alkmaarse studenten bouwen voort op de ervaringen van hun voorgangers. De windwagen van het team Inhollandstudenten uit 2014 dient als inspiratie en voorbeeld. In het composietenlab in Delft stond een mal die kon worden gebruikt om het zelfdragende frame te vervaardigen. “Aan dit frame zitten we vast, aan ons de uitdaging de ophanging en aandrijving te ontwerpen”, aldus Lieke.

Dit project is geweldig om te doen, alles waarover we tijdens onze opleiding Werktuigbouwkunde leren zit erin! Materiaalkeuze, regeltechniek, elektrotechniek, sterkteleer, aerodynamica, enzovoort.
Max Dam, teamleider FiberShark

Hele opleiding komt aan bod
Het team heeft er duidelijk zin in. “Dit project is geweldig om te doen, alles waarover we tijdens onze opleiding Werktuigbouwkunde leren zit erin! Materiaalkeuze, regeltechniek, elektrotechniek, sterkteleer, aerodynamica, enzovoort”, vertelt Max enthousiast. Hij raadt het medestudenten dan ook aan om ook volgend jaar aan Racing Aeolus mee te doen.

Fanatiek en nuchter
Ook al verwachten de derde- en vierdejaarsstudenten Werktuigbouwkunde geen winnende tijd neer te zetten, fanatiek zijn ze zeker. “Winnen lijkt voor ons moeilijk, aangezien de meesten van ons nieuw zijn op dit gebied”, legt teamleider Max uit. “Ook zijn wij beperkt wat betreft financiële middelen en hebben wij slechts een halfjaar de tijd om ons voor te bereiden. Veel teams leven echt voor deze race en hebben een ander budget tot hun beschikking. Sponsoren kunnen zich dan ook zeker melden”, zegt hij lachend. Dat kan via teamcaptain Max, die via e-mail te benaderen is.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.