25
januari
2022
|
09:36
Europe/Amsterdam

Van het werkveld naar het onderwijs

‘Interactie, coachen, begeleiden: een werkweek is zeer afwisselend’

Robin Albrecht1

Robin Albrecht organiseerde twintig jaar lang beurzen, congressen en tentoonstellingen tot hij in 2020 besloot de nieuwe generatie klaar te stomen voor zijn vakgebied. Als docent/coach Facilitair Eventmanagement bij Hogeschool Inholland Diemen ziet hij de parallellen met zijn vorige werk. “Een tentamen of diploma-uitreiking is net als een event. Je werkt er hard naartoe en als dan de resultaten goed zijn, krijg je van alle kanten de waardering.”

“Facilitair Eventmanagement is een zogeheten Associate degree”, legt Robin uit. “Het is een praktijkgerichte opleiding van twee jaar waarmee je geen bachelordiploma maar een Associate degree-getuigschrift krijgt.”

Training voor 45 studenten
Dankzij zijn jarenlange ervaring en expertise in events kon Robin aan de slag bij onze hogeschool. “Als docent/coach moest ik wel alles leren. Ik liep de eerste periode mee met een ervaren docent. Al snel werd gevraagd of ik een training in onderhandelingsvaardigheden wilde geven voor 45 tweedejaarsstudenten.”

Eigen stijl ontwikkelen
Zijn eerste training was een sprong in het diepe. “Ik had goed gekeken hoe mijn ervaren collega het deed en ben dat gaan kopiëren. Een kwestie van eerst jezelf de stof eigen maken en die dan zo goed mogelijk overbrengen. Dankzij de feedback van studenten ontwikkelde ik al snel een eigen stijl.”

Handvatten en feedback
Na een half jaar besloot Robin de cursus voor de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB) te volgen. “Ik had behoefte aan meer handvatten en feedback van professionals. Inholland gaf me de ruimte. Het was best heftig naast mijn werk, maar ik heb het gehaald en ben daar blij mee. Nu, in mijn tweede jaar, gaat het werk me een stuk gemakkelijker af. Een deel van de vakken ken ik al en als er iets nieuw is, weet ik hoe ik dat moet aanpakken.”

Activerend onderwijs
Onderwijs is veel meer dan kennisoverdracht, ervaart Robin. “Je kunt niet te veel zenden, want dan haken studenten af. Het gaat om interactie. Bovendien komt het heel veel aan op coachen, bijvoorbeeld van stagiairs. Het gaat erom dat zij zelf oplossingen bedenken. Deze activerende vorm van onderwijs sluit ook aan bij wat het werkveld wil. Bedrijven hebben behoefte aan studenten die hun eigen weg weten te vinden, die uitzoeken wat het werk inhoudt en meters maken in de praktijk. Om onze studenten in contact te brengen met het werkveld starten we al tijdens de introductie voor eerstejaarsstudenten met een bezoek aan bijvoorbeeld Theater Amsterdam en de Kromhouthal voor presentaties én een praktijkopdracht.”

Je kunt niet te veel zenden, want dan haken studenten af. Het gaat om interactie.

Robin Albrecht, docent/coach Facilitair Eventmanagement bij Hogeschool Inholland Diemen

Afwisselend werk
“De uiteenlopende onderwijsvormen en de verschillende rollen die je al snel krijgt als docent/coach, zorgen elke week voor afwisseling”, merkt Robin. “De ene dag werk je ’s ochtends samen met je team aan onderwijsontwikkeling voor het komende studiejaar en bereid je ’s middags samen met een collega een beroepsopdracht voor. De volgende dag begeleid je die beroepsopdracht en voer je later die dag gesprekken als studieloopbaancoach of bespreek je de voortgang met stagiairs.”

Persoonlijk en dichtbij
Hogeschool Inholland is persoonlijk en dichtbij en dat is wat Robin zeer aanspreekt. “Diemen is een overzichtelijke locatie waar ik werk binnen een hecht en divers team. Collega’s hebben aandacht voor elkaar. En dat persoonlijke geldt ook voor de studenten. Ik ben benaderbaar, sta te allen tijde voor hen klaar. Sommigen weten nog niet precies wat ze willen en als coach probeer ik hen mee te geven dat het in de evenementenbranche aankomt op keihard werken. Niet ten koste van alles: ik ben een keer te hard gegaan. Dat was leerzaam, omdat ik nu de signalen herken.” Het is een les die Robin graag meegeeft aan zijn studenten. “En dat je mag geloven in eigen kunnen. Dat fouten maken mag. Leren is durven vind ik een goed uitgangspunt van onze hogeschool.”

Waardering van alle kanten
De switch van de praktijk naar het onderwijs ervaart Robin als positief. “Studenten vinden het heel leuk dat ik de theorie kan koppelen aan mijn eigen ervaringen. Hun enthousiasme probeer ik vast te houden, zodat ze uiteindelijk goede resultaten halen. Als dat lukt, ben ik ook trots. Zo heb ik vijf stagiairs begeleid van wie er drie een baan kregen aangeboden bij hun stagebedrijf. Het is ook heel mooi als ze je bij de diploma-uitreiking bedanken. Zo’n uitreiking of een tentamen is net als een event. Je werkt er hard naartoe en als dan de resultaten goed zijn, dan heb je het mooi gecheft en krijg je van alle kanten de waardering.”

Tip: blijf jezelf ontwikkelen
Wat zou Robin mensen meegeven die ook de stap van het werkveld naar het onderwijs overwegen? “Wees een doorzetter. De begeleiding vanuit onze hogeschool is er zeker, maar vroeg of laat spring je in het diepe. Dat is ook goed, want daar leer je het meeste van. Met de nodige cursussen en trainingen kom je er wel. Geef ook aan dat je je wilt blijven ontwikkelen. Daar is hier ruimte voor.”