Delft,
16
februari
2021
|
07:59
Europe/Amsterdam

Verleggen van grenzen met Afrikaanse smaakmakers

Food-studenten ontwikkelen sambals en kruidenpasta's

Het verleggen van grenzen is waar Peppertree Food voor staat. Zes studenten van de opleiding Food Commerce and Technology van Inholland Delft zijn afgelopen oktober van start gegaan met de ontwikkeling van sambals en kruidenpasta's afkomstig uit Afrika. Zij willen Nederland kennis laten maken met de nog onbekende smaak van Afrika.

Romy van der Tak, Esmee van den Berg, Astrid Vooijs, Ilse van ‘t Leven, Jeroen van der Kooy en Lotte Brabander kregen tijdens het vak productontwikkeling de mogelijkheid om een startup te beginnen. Dit was een mooie kans om de stage van Esmee een vervolg te geven. Bij haar stageplek, het conservenbedrijf Koningsvogel, mocht Esmee meewerken aan de productontwikkeling. Als dochter van een Kameroense moeder heeft ze altijd van de lekkerste Afrikaanse gerechten mogen proeven. Helaas zijn de echte smaakmakers en sambals nauwelijks verkrijgbaar in veel winkels. Een groot gemis, aldus de gehele groep van Peppertree Food.

Traditionele familierecepten uit de Afrikaanse keuken
Zo ontstond het idee om twee kruidenpasta's en twee sambals op de markt te brengen. “Het was nog een hele klus om de recepten op papier te krijgen”, zegt Esmee. De basislijn bestaat uit overheerlijke sambals en kruidenpasta's en is gebaseerd op traditionele familierecepten die van generatie op generatie zijn overgedragen. “Wij willen Nederland kennis laten maken met authentieke smaken uit de Afrikaanse keuken”, zegt Astrid.

Met deze gedachte is de groep van start gegaan. Het ontwerpen van een logo, een etiket ontwikkelen en de productie bij Koningsvogel zelf; alles komt eraan te pas. “Elk potje hebben wij zelf gevuld en het etiket erop geplakt”, vertelt Romy. Vervolgens is Jeroen langs iedere toko gegaan om het product te verkopen. ”Hier werd heel enthousiast op gereageerd, het was een nieuw product en zij hadden hiervoor nog nooit een Afrikaans product in de winkel verkocht”, vertelt Jeroen. Om de bekendheid verder te vergroten, hebben de studenten een website gelanceerd waarop de producten te bestellen zijn. Eenmaal besteld, worden de spullen persoonlijk langsgebracht. De naamgeving verliep minder makkelijk. “Alle recepten zijn heel erg traditioneel, afkomstig uit de familie van Esmee en gaan ver terug in het verleden. Zo ontstond het idee om de recepten en smaakmakers uit een stamboom te laten groeien” vertelt Romy.

Toekomst
Nu de productie klaar is, bedenken Astrid en Lotte regelmatig nieuwe en lekkere recepten, om deze vervolgens te delen via de website en social media. Zo kan iedereen de smaak van Afrika naar huis halen en er zelf mee aan de slag.

Maar hoe ziet de toekomst van Peppertree Food er nu uit? Jeroen zal het bedrijf verder op zich nemen met zijn afstudeerproject. een onderzoek om de kwaliteit van de pepers te verbeteren. “Pepers verschillen per seizoen, waardoor de kwaliteit ook kan verschillen. Ik wil proberen om het gehele jaar dezelfde kwaliteit te bieden”, vertelt Jeroen. De anderen blijven ook betrokken bij Peppertree Food, maar meer vanaf de zijlijn.

Meer weten en kennismaken met Peppertree Food? Ga dan naar peppertreefood.com, volg op Instagram @peppertreefood en Facebook Peppertree Food. De producten zijn via de site te bestellen.