Delft,
17
november
2021
|
10:36
Europe/Amsterdam

Voeding in de spotlights tijdens de Dutch Food Week

1634037863665

In het teken van de Dutch Food Week hebben studenten en partners van verschillende opleidingen van Inholland Delft  begin oktober diverse activiteiten georganiseerd. De Dutch Food Week is een nationale week waar genieten van voeding, voedselproductie en innovatie centraal staan. Verschillende partners uit de foodsector delen hun enthousiasme, kennis en kunde.

Op de eerste dag van de Dutch Food Week presenteerde onze huiscateraar Cirfood een speciaal broodje van de week en deelde daarbij heerlijke, gezonde gembershots uit. Daarbij presenteerde Koppert Cress, een van de partners van de opleiding Tuinbouw & Agribusiness, unieke delicatessen om studenten te laten proeven. Koppert Cress is een multinational gespecialiseerd in cressen, vers gekiemde plantjes met een veelvoud aan smaken.

Chocolate with a story
Bonborange, de startup van alumni van de opleiding Food Commerce and Technology en winnaar van de Wij Inholland Award 2020, deelde Orange Flips uit. Ook deelden zij het ontwikkelingsproces van hun duurzame producten met studenten en collega;s. Met Bonborange bedachten Mylène Lesscher, Anique van Tol, Julian Holthuijsen en Mariël Desloover en andere studenten uit het projectteam een oplossing voor de meer dan 10.000 vrachtwagens die jaarlijks aan sinaasappelschillen wordt weggegooid. Van de reststromen maken ze poeder en gelei, die verwerkt worden in bonbons. De ‘chocolate with a story’ is daarmee niet alleen lekker, maar ook verantwoord.

Tomatenexperience
Samen met partner TomatoWorld uit Honselersdijk zijn er ook tomaten uitgedeeld. Studenten konden zo ervaren dat tomaten heel verschillend van smaak kunnen zijn. TomatoWorld staat bekend om zijn unieke 'tomatenexperience'. In de kassen van het bedrijf groeien meer dan 52 verschillende tomatenrassen onder perfecte omstandigheden.

Circulair genieten
Net als Bonborange, heeft ook de startup Peel Liqueur de reststromen van sinaasappelschilen ontdekt om de markt mee op te gaan. Ontstaan uit de minor Challenge Ondernemen gaan deze jonge ondernemers de boer op met Narancello; limoncello gemaakt van de reststromen van sinaasappelschillen uit supermarkten en horeca. Uiteraard te proeven tijdens de Dutch Food Week. Een mooie manier om te helpen om de voedselverspilling in de wereld tegen te gaan.

Saucijzenbites van ganzenvlees
Op de laatste dag van de Dutch Food Week heeft Saucijs Uniq (ook oud-studenten van de opleiding Food, Commerce and Technology) verschillende heerlijke saucijzensnacks uitgedeeld, gemaakt met ganzenvlees. Ganzen veroorzaakten in 2019 meer dan 20 miljoen euro faunaschade in Nederland. De dieren worden opgeruimd door jagers, maar vervolgens wordt er nauwelijks iets mee gedaan. Zonde volgens Saucijs Uniq, want op deze manier wordt er veel voedsel verspild, terwijl ganzenvlees een goede eiwitbron is.