Den Haag,
04
januari
2018
|
08:00
Europe/Amsterdam

‘We durven onszelf opnieuw uit te vinden’

Teamleider Gerben Mesman (Business Studies, Inholland Den Haag)

Een stimulerende leeromgeving is voor Gerben Mesman en zijn docententeam van de opleiding Business Studies een doel op zich. In een sfeer van openhartig contact voelen studenten én docenten zich in hun element; volgens Gerben een voorwaarde om uit je comfortzone te durven stappen en jezelf opnieuw uit te vinden. De jury van de Wij Inholland award was onder de indruk van deze kandidaat voor team van het jaar 2018.

“Je hoort weleens dat een student het meest leert buiten haar of zijn comfortzone. Mijn team en ik vinden dat je dan eerst moet zorgen dat een opleiding een veilige, comfortabele plaats is voor studenten. Van daaruit kunnen ze experimenteren en dingen gaan durven buiten hun comfortzone. Ik vind het tof dat uit de Nationale Studenten Enquête blijkt dat studenten deze sfeer bij Business Studies erg waarderen. Het is het allermooiste compliment.

Ik denk daarbij aan vroeger, aan een leraar van mijn eigen basisschool. Zijn goede reputatie snelde hem vooruit. Hij creëerde het gevoel dat je je niet moet, maar mág ontwikkelen. Daardoor wist ik al aan het begin van mijn schooljaar dat het een superjaar ging worden. Nu wil ik hetzelfde doen voor mijn studenten, zodat ze het naar hun zin hebben op de plek waar ze aan het leren zijn.

Ik heb liever dat we iets nieuws durven doen dat fout gaat, dan dat we hetzelfde blijven doen dat minder oplevert. 
Gerben Mesman, teamleider Business Studies, Inholland Den Haag

We scheppen een onderwijscultuur waarin studenten het normaal vinden om vragen te stellen, om nieuwsgierig te zijn. Ook de meer timide, afwachtende studenten. Zodat ze later aan de bel durven te trekken, bijvoorbeeld als het studeren moeilijker gaat. Openhartig contact heeft onderwijskundige waarde. Ik hecht zelf ook aan goed, persoonlijk contact, daarom zet ik de deur van mijn kamer altijd open. Zo spreek ik makkelijk studenten aan die langslopen, om bijvoorbeeld te informeren naar hun studievoortgang. Bij een andere school zag ik ooit een docentenkamer waarvan de deur op slot ging. Dat is bij ons ondenkbaar.

Elke collega heeft zijn eigen manier om contact te maken met studenten. Een ervan is aansluiting zoeken bij iets wat onder hen leeft. Neem voetbal: veel studenten verdiepen zich in de transfermarkt. Als docent maak je van daaruit makkelijk een bruggetje naar de opleiding. Het begint dus met een koffiegesprek over het weekend en eindigt met een les over hoe voetbalclubs hun talentmanagement op orde houden.

De opleiding Business Studies is relatief jong. Dat zorgt voor veel energie in het team. Samen met collega’s van andere Inholland-locaties bouwen we aan iets nieuws. We experimenteren met innovatieve werkvormen gericht op interactie. Onze docenten staan daarbij niet op een eigen eilandje, maar wisselen constant kennis met elkaar uit.

Alle veranderingen brengen nieuwe mogelijkheden met zich mee. In deze uitdagende tijd verandert er veel, zowel in de zakelijke als onderwijswereld. We leiden op voor de toekomst, ook voor beroepen die er nu nog niet eens zijn. Als opleiding weten we daarom ook niet alles. Dat zeggen we studenten eerlijk en we zoeken het dan samen met hen uit. Ik heb liever dat we iets nieuws durven doen dat fout gaat, dan dat we hetzelfde blijven doen dat minder oplevert. Als wij van studenten verwachten dat ze uit hun comfortzone stappen, moeten ook wij onszelf opnieuw durven uitvinden.”

Reacties 1 - 2 (2)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Milan Spaans
09
January
2018
Jeetje wat een knappe blonde jongen is dat op de foto!
Betty de Leeuw-Logtenberg
08
January
2018
Hoi Gerben,

Terecht dat Jet in haar Nieuwsjaarstoespraak dit mooie bericht noemde.
Met veel plezier gelezen!