Diversiteitsvraagstukken

De eerste 100 dagen zijn cruciaal als het gaat om thuisgevoel en groepsdynamiek.

Meld je aan

G5 Studieochtend:
'De eerste 100 dagen' 

 Tijdens deze ochtend op 29 oktober bij Inholland Den Haag komen studenten, docenten, studentenbegeleiders, instroomcoördinatoren, beleidsmakers, managers en bestuurders bij elkaar om met en van elkaar te leren. Naast de keynote van Jet de Ranitz, voorzitter College van Bestuur Hogeschool Inholland, worden er good practices en resultaten van onderzoek met elkaar gedeeld en vinden er diverse workshops plaats.

 Programma  
09:00 uur Ontvangst met koffie en thee
09:30 uur Welkom door dagvoorzitter Eldrid Brinkman (Hogeschool van Amsterdam)
09:35 uur Keynote Jet de Ranitz, voorzitter College van Bestuur Inholland
10:00 uur Studenten reflecteren op de keynote  
10:15 uur

Pauze

10:30 uur

Parallelsessies, keuze uit een workshop (3) of een show & tell sessie (6)

12:00 uur

Plenaire afsluiting door Eldrid Brinkman

12:30 uur

Werklunch met 3 stellingen en vervolgens de mogelijkheid om verder te praten bij de vraag- en aanbodwand.

 

Meld je aan

Weten wat er te kiezen valt?

Tijdens de parallelsessies kunnen de deelnemers kiezen uit een interactieve workshop of een van de informatieve show & tell presentaties.

Workshop 1:
Docenten in dialoog over inclusieve pedagogiek 

Marchien van Marle (Hogeschool Rotterdam)

Alles over een interactieve werkvorm die bestaat uit acht 'gouden sleutels'van inclusieve pedagogiek, en tips die antwoord teven op de vraag: 'hoe doe ik dat dan?'

Workshop 2:
Ervaringen van het Verbeterteam Studiesucces 

Jolande Reusen (Hogeschool Utrecht)

Wat verstaan we onder onnodige uitval? En hoe pak je het probleem van een onnodige hoge uitval in het eerste jaar aan? Het Verbeterteam Studiesucces zocht het uit.

Workshop 3:
Een sterke start voor eerstegeneratiestudenten 

Fiona Veraa (Hogeschool van Amsterdam)

Wat als je ouders geen ervaring hebben in het hoger onderwijs? HvA heeft voor deze studenten een empowermentprogramma gelanceerd. 

Show & tell 1:
Monitor en achtergrond: Jongens in het hbo 

Domien Wijsbroek (Haagse Hogeschool )

Wijsbroek geeft een presentatie over resultaten van 100 dagen, toegespitst op mannen en niet-westerse studenten. Is het tijd voor mannenemancipatie in het onderwijs? 

Show & tell 2:
Koers bepalen: wat doe je met de ingevulde vragenlijsten? 

Eric Melse (Hogeschool van Amsterdam)

Verhoog de slaagkans aan de start van de opleiding en spreek met elke student over haar of zijn profiel en de te ondernemen acties.

Show & tell 3:
Quick Scan Aansluiting en Studiesucces 

Mariska Oudwater (Hogeschool Rotterdam)

Aansluiten bij de instromende student is van groot belang om uitval en studievertraging te voorkomen. De Quickscan geeft de opleiding inzicht in hoe het eigen onderwijs aansluit op het vo en mbo.

Show & tell 4:
BLEND: een festival voor de hele locatie 

Nicolette Bakhuisen (Hogeschool Inholland)

BLEND staat in het teken van alle nieuwe eerstejaarsstudenten van alle opleidingen. Met een festival in de introductieweek starten zij gezamenlijk hun studiejaar en bouwen gelijk een netwerk op.

Show & tell 5:
Het 100 dagen programma in Rotterdam 

Yvonne Slok (Hogeschool Rotterdam)

Studenten komen sneller en makkelijker door de studie heen als ze de eerste 100 dagen goed doorkomen. Met workshops, trainingen, informatiebijeenkomsten en Masterclasses krijgen ze in Rotterdam extra ondersteuning tijdens die eerste 100 dagen. 

Show & tell 6:
De Startthermometer: reflectie en coaching 

Linda Oosterwijk (Fontys Hogeschool)

De Startthermometer, ontwikkeld door Fontys Hogeschool, heeft als doel om na de eerste studieweken de ervaringen van de eerstejaars te monitoren en zo vroegtijdig in te kunnen spelen op hun tevredenheid, integratie en welzijn.