
De eerste 100 dagen zijn cruciaal als het gaat om thuisgevoel en groepsdynamiek.
Tijdens deze ochtend op 29 oktober bij Inholland Den Haag komen studenten, docenten, studentenbegeleiders, instroomcoördinatoren, beleidsmakers, managers en bestuurders bij elkaar om met en van elkaar te leren. Naast de keynote van Jet de Ranitz, voorzitter College van Bestuur Hogeschool Inholland, worden er good practices en resultaten van onderzoek met elkaar gedeeld en vinden er diverse interactieve sessies plaats.
Programma | |
09:00 uur | Ontvangst met koffie en thee |
09:30 uur | Welkom door dagvoorzitter Eldrid Bringmann (Hogeschool van Amsterdam) |
09:35 uur | Keynote Jet de Ranitz, voorzitter College van Bestuur Inholland |
10:00 uur | Studenten reflecteren op de keynote en vragen uit de zaal |
10:15 uur | Pauze |
10:30 uur | Interactieve parallelsessie: kies uit een workshop, presentatie of een show & tell |
12:00 uur | Plenaire afsluiting door Eldrid Bringmann |
12:30 uur |
Vraag en aanbod: Heb je een vraag of een idee dat je graag aan de andere deelnemers wilt voorleggen? Doe een oproep via de networkapp en ontmoet elkaar bij de vraag en aanbod wand. |
Voor deze studieochtend werken we met de Networkapp. Nadat je je hebt aangemeld voor de studieochtend, ontvang je van ons een uitnodiging om deze app te gebruiken. Daarmee heb je het programma bij de hand op je smartphone of tablet en kun je heel gericht netwerken voor, tijdens en na de studieochtend.
Je kunt kiezen uit de volgende parallelsessies: één van de drie workshops (A, B of C), een interactieve presentie (D) of de show & tell sessie (E), bestaande uit vijf pitches en de gelegenheid om daarover in gesprek te gaan.
Marchien van Marle (Hogeschool Rotterdam)
Alles over een interactieve werkvorm die bestaat uit acht 'gouden sleutels'van inclusieve pedagogiek, en tips die antwoord geven op de vraag: 'hoe doe ik dat dan?'
Jolande Reusen (Hogeschool Utrecht)
Wat verstaan we onder onnodige uitval? En hoe pak je het probleem van een onnodige hoge uitval in het eerste jaar aan? Het Verbeterteam Studiesucces zocht het uit.
Domien Wijsbroek (Haagse Hogeschool )
Het studiesucces van mannen blijft achter. Uit het G5-onderzoek ‘100 dagen hogeschool’ blijkt dat mannen hun studie anders beleven. Welke verantwoordelijkheid hebben hogescholen om hierin verandering te brengen en wat kunnen hogescholen dan doen? Is het tijd voor mannenemancipatie in het onderwijs?
Fiona Veraa (Hogeschool van Amsterdam)
Wat als je ouders geen ervaring hebben in het hoger onderwijs? HvA heeft voor deze studenten een empowermentprogramma gelanceerd.
De show & tell is één sessie met 5 korte pitches, je kiest zelf met wie je vervolgens in gesprek wilt.
Erik Smit (Hogeschool Leiden)
Verbinding maken met de student. Niet als havist of als mbo-er maar als mens. Het Connect-programma vervangt een eerder SLB-programma en docenten gaan op individuele titel een band aan met de nieuwe studenten. Met de lange termijn als insteek.
Mariska Oudwater (Hogeschool Rotterdam)
Aansluiten bij de instromende student is van groot belang om uitval en studievertraging te voorkomen. De Quickscan geeft de opleiding inzicht in hoe het eigen onderwijs aansluit op het vo en mbo.
Nicolette Bakhuisen (Hogeschool Inholland)
BLEND staat in het teken van alle nieuwe eerstejaarsstudenten van alle opleidingen. Met een festival in de introductieweek starten zij gezamenlijk hun studiejaar en bouwen gelijk een netwerk op.
Yvonne Slok (Hogeschool Inholland)
Studenten komen sneller en makkelijker door de studie heen als ze de eerste 100 dagen goed doorkomen. Met workshops, trainingen, informatiebijeenkomsten en Masterclasses krijgen ze in Rotterdam extra ondersteuning tijdens die eerste 100 dagen.
Linda Oosterwijk (Fontys Hogeschool)
De Startthermometer, ontwikkeld door Fontys Hogeschool, heeft als doel om na de eerste studieweken de ervaringen van de eerstejaars te monitoren en zo vroegtijdig in te kunnen spelen op hun tevredenheid, integratie en welzijn.